Posts

Showing posts from September, 2009

Cuba lah tapi kau xkan dapat.

Saat kau baru sahaja keluar ke kota..
Kau cuba melangkah dengan penuh bergaya..
Dengan kasut baru mu..
Dengan beg baru mu yang di beli di kedai mewah..
Kau cuba menjadi orang kota..
Tapi kau tak akan berjaya..

Kemudian kau bersuara dengan nada orang kota..
Dengan kuat kau berkata-kata..
Mahukan semua mendengar suara..
Kau cuba sembunyikan nada desa mu..
Sekali lagi kau gagal..
Dalam cubaan menjadi orang kota.

Bila malam menjelma..
Kau keluar bercanda bak orang gila..
Ke sana ke sinun kau bersuka ria..
Kau fikir orang kota ini banyak masa?
Kau fikir orang kota selalu bergembira?
Kau silap berkali-kali..
Dengan cuba menjadi orang kota..

Sudah!
Sudah ku katakan..
Kau bukan orang kota..
Walau beribu kali kau cuba..

Silakan lah mencuba sejuta kali lagi..
Tetap lah kau pada mana asal usul mu..




Harta Karun Lezato [Part 7]

“Daku tahu dimana bilik suami Larra dibunuh.” Pemuda berkata separuh berbisik. Mata Rossa bulat dek pernyataan yang terlalu mengejutkan. Apakah yang cuba disampaikan oleh Pemuda kepadanya ini? Dia tahu siapa pembunuhnya? Biar betul.
Pemuda menatap mata Rossa. Renungannya dalam sekali. Cuba untuk menyusun ayat seterusnya dengan paling baik agar Rossa tidak berasa bertambah pelik. “Daku tahu kerana semalam daku mengambil upah menghantar bunga ke bilik Larra. Jika benar tekaanku, bilik itu di dalam menara di sana..” Pemuda menunjuk ke arah salah satu satu menara yang berwarna merah terang.
Mata Rossa memandang menara merah yang berada di timur kota. Hanya satu menara merah. Tidak syak lagi tentulah itu menara merah yang dikatakan si Pemuda. “Di sanalah Lezato dibunuh. Daku pasti..” si Pemuda berkata dengan yakin. Rossa terpaku. Apakah yang sedang difikirkan di benak si Pemuda? Mungkin dia tahu sesuatu. Jadi?
“Jadi apa yang dikau mahu lakukan?” soal Rossa. Menanti jawapan daripada Si Pemu…

Lelaki Baek..

Alhamdulillah.. baru je sampai dr Kuala Terengganu malam semalam dgn 'bas. bernombor MH1338. Buat pertama kalinya aku balik ke KL untuk beraya aidilfitri di sini. Ye la.. Sebab selama ni waktu raya kan amu mmg ada je kat KL.. so istilah pulang ke kampung tu tak pernah wujud dalam kamus hidup aku. Tapi semalam aku memecah sejarah diari hidup aku dgn pulang beraya. Lebih menarik lagi bila aku balik dgn MAS Airlines. Memang sgt mengujakan!

Ada sesuatu yang menarik dgn perjalanan aku semalam. Tiket aku bernombor 6F. di sebelahnya ada 6E.. dan sebelahnya lagi ada seat bernombor 6D. Masa aku cuba meletakkan hand luggage ku yg sebenarnya adalah beg troli ku berwarna pink, seorg lelaki memberitahu ku yg dialah pemilik seat 6D. Secara tak sengaja aku terbagi isyarat untuk meminta bantuan dia meletakkan beg aku di simpanan bahagian atas.

Maka nya sebagai lelaki yg sepatutnya memang lebih kuat kudrat daripada perempuan, dia pun membantu ku. Okey. Itu satu episod. Sepanjang perjalanan selama…

Calling... Passenger AK5384..

Image
Ann Ting with one of her 45 kilos luggage..
Me.. Sitting on the bench..

It feels like I'm going for a vacation when I arrived at LCCT last Saturday to catch my flight to Kuala Terengganu... At that time my sorrow on leaving Kuala Lumpur flew away and the only thing in my mind are the beaches and the long roads in Terengganu. The 50 minutes flight doesn't affect my stomach plus I get the chance to sit beside the clouds.. The window I mean.. But this was the second time I've been near to clouds and the very bright blue sky.

Kuala Terengganu's sky look a bit dark.. Seems like its cried just before our flight landed. Somehow I felt so grateful to get here in 1 piece.. Alhamdulillah..
The stairs to the fly..
Our 100 kilos luggage.. Haha..

Since my last flight from Miri to Kuala Lumpur.. during my PKN days.. this was my 3rd time on board. Air Asia give me another round of experience compared to MAS. Of course comparing the price will give us another picture instead.

I paid RM72 fo…

Una Malaysia

~Genggaman tanganmu, semangatku terus membara...janji ku pada mu, harapanmu ingin ku laksanakan~


Lirik yang dipetik dari lagu yg sangat menyeronokkan ini. Boleh dengar kat sini.. (dengar FT-Malaysia1).
Kalau nak download boleh kat sini (muat turun FT-Malaysia1)
Juga beberapa lagi lagu sempena gagasan Datuk Najib. Tekan kat sini-->>>(Satu Malaysia)


Lagu Faizal Tahir ini baru ku dengari petang tadi dalam perjalanan dari UPM ke Kampung Puah... Bila pertama kali daku mendengar.. teros rasa cam lagu sangat sesuai untuk menang dan di pilih jadi lagu favourite rakyat Malaysia.. Ok2.. bukan sbb bias kerana daku peminat FT aka Faizal Tahir.. haha..


Tapi rakyat kita memang perlu kan lagu untuk menaik kan semangat mengenai sesuatu. Maal Hijrah ade lagu.. Hari Raya ade lagu.. Raya Cina ade lagu.. Merdeka ade lagu.. New year ade lagu.. Sekolah.. Universiti.. Mengaji Quran.. Rancangan memasak.. Pendek kata hampir kesemua occasion dan juga mana2 pertubuhan pn mesti ade lagu.


If pergi mana2 kem …