Posts

Showing posts from November, 2009

Senarai 5: Pesan Nenek (Pantang Larang Melayu)

Image
Musim perayaan datang lagi.. Masa inilah sanak saudara berkumpul. Walaupun mungkin x semeriah sambutan Aidil Fitri.. Namun Aidil Adha tetap memberikan makna tersendiri pada setiap insan. Bagi yang pernah menunaikan ibadah haji.. Ketika inilah saatnya terbayang2 kan Kaabah melambai untuk menziarah kembali. Bagi yang selalu menyertai aktiviti melapah daging.. Inilah saat yang di tunggu untuk terlibat dalam sebuah acara bersejarah dan berdarah ini.. (serius.. mmg banyak darah..)

Dalam bertemu dengan sanak saudara yang lebih tua.. Tidak dapat tidak kita pasti akan terdengar soseh2 orang berusia mengenai ribuan pantang larang dan kepercayaan masyarakat Melayu yang meramal pelbagai perkara pelik jika dilakukan.. Saya yang selalu cuba mencari fakta disebalik sebuah lagenda.. cuba merungkai apa sebenarnya tujuan mereka (atuk dan nenek) mereka segala pantang larang ini.

Pertama: Larangan kepada anak dara untuk duduk di tangga rumah.
Masa pertama kali dengar.. memang takut sebab nenek kata nanti…

That's a wrap for IPD in Kuala Terengganu..

Alhamdulillah.. Finally I reach my home sweet home in Kampung Puah.. I still cant believe I'm in KL till I step upon my door and seeing KeBuN and CAR waiting for me.. KeBuN.. which is my new BF.. will soon bring me everywhere under the sun and be my new companion.. and CAR.. My Umi's 850cc Kancil is now Maroon-colored.. Which makes me wonder.. Why Maroon?? Haha... My Abah chose that color.. Even we know his favourite was Green..

Terengganu was a calm state.. Most probably because it have lots of beaches and the hospital were I finishes most of my day time is situated at front of Batu Burok Beaches.. Batu Burok probably not the best representative for Terengganu Beaches.. But I already satisfied with the Song of Waves that flooded in my ears whenever I went to the wards situated nearer to the beach.. All the tense will fade away and clearing all my tense..

I am so grateful to get the chances to finish my 2nd In-Patient-Dietetics Internship in Hospital Sultanah Nur Zahirah.. The…

Digging Deeper..

I always happened to be very confused with my own life and my own feelings. Why should I?? Gosh... Why am I thinking in a very primitively complicated way as such? If it was meant to me to like or just have a crush on somebody.. What should I do next? As in my previous history.. I just let it be and act as nothing happen. And why on earth I should be bothered with these things in my mind?
Yes.. this guy is quite appealing and that's it. He doesn't meet much criterion that I ought for to be called as my "Prince Charming"... But I meet him everyday at my workplace and all those crazy things flooding in my brain and making me mad.. all over him again. Yes he did shows some interest on me. I can sense that even it's not in the most obvious manner a guy would show.. and even making me myself confused with my own judgement.. Haha.. I am trying hardly to sort my self out of this.. Why try hardly? Coz this crazy feeling might only be the outcome of some loneliness deep i…

Senarai 5: Kelemahan Perempuan

Image
Wawawawa... Bias nye saya bila saya nak tulis senarai 5 ni.. tapi berdasarkan pemerhatian saya terhadap kaum Hawa ini (bermakna termasuk lah saya sendiri).. ini lah hasil yang saya dapat kongsi bersama rakan2 tetamu blog ini sekalian... Oleh itu... Saya persembahkan kepada anda sekalian....

Senarai 5: Kelemahan Perempuan
Nombor 1: Lokasi dan kedudukan
Haha... memang mengelirukan.. Kalau duduk dalam bangunan.. kami memang mudah konfius dengan kedudukan perkara yg di luar bangunan. Arah timur ke.. barat ke.. semua jadi lintang pukang. Misal kata kita tengah berbicara pasal kedudukan Maju Junction dari arah Sogo. Masa tu kita betul kat depan pintu kat dalam kedai roti kt Lower Ground tu dan menghadap ke arah Dunkin Donut.. Jadi kat mana kah Maju Junction??? Jawapan nya... Hahaha.. Fikir lah sendiri.. Agaknya otak wanita memang dah di patent kan utk menjadi lemah dalam hal ini.. Kerana itu wujud lah lelaki dan otak mereka yg x konfius dengan benda2 macam ini.So lain kali dah tahu.. Kalau n…

Kapan Lagi...

Image
Aaaaaaaaaaaaaaaaaa!

Boleh saya jerit lagi??
Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!

Nak jerit lagi sekali?
Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!

Saya tak tahu bagaimana kah hidup yang stress itu sehingga lah saya melalui saat praktikal ini. Setiap hari saya merasakan tekanan yang teramat hanya kerana saya merasakan selama ini apa yang telah saya pelajari hanyalah sia-sia. Sia-sia kah??? Define word sia-sia please... Ya.. Sia-sia bila segala yang lecturer ajari saya.. seolah-olah tidak melekat di dalam kepala saya. Jadi saya buat apa selama 3 tahun yang lepas di universiti ni???
Rasa macam dah buat macam2 benda.. Tapi kenapa tak menjadi juga???

Saya tak cukup usaha ke? Itu mungkin.. Tak cukup ikhlas ke saya belajar?? Inilah impian saya selama ini.. Atau.. ini adalah impian yg bukan sebenarnya? Jadi.. saya tak sesuai dengan bidang ini kah?? Kebolehan saya tidak mencapai keperluan dalam bidang ini kah? Saya patut tukar bidang lain kah?? Patut kah???

Seorang sahabat meminta say…