[Ulasan Buku] Mawar Yang Hilang: Pesona Wangi Diana
Mawar
Yang Hilang oleh Serdar Ozkan
Seharum
namanya, manusia cukup terpesona dengan keunikan bunga mawar. Mawar telah diberi
ratusan interpretasi dalam karya agung seniman sejak zaman Greek lagi. The Golden Ass, misalnya, mengisahkan
Lucius yang bertukar menjadi keldai dan memerlukan mawar untuk kembali ke
bentuk manusia. Manakala dalam literasi klasik Parsi pula, karya masyhur The Rose Garden dinamakan sebegitu
kerana ia merupakan koleksi syair dan cerpen seumpama sebuah taman bunga ros
yang mempunyai koleksi pelbagai bunga ros.
Mengangkat
bunga mawar sebagai simbol dan objek dalam sesebuah karya merupakan langkah
popular kerana identiti Mawar sebagai simbol kecantikan, kesempurnaan, dan
misteri sedia dikenali umum. Obsesi masyarakat kepada mawar juga sesuatu yang klise.
Lihatlah saja saban tahun industri flora menjana jutaan keuntungan ketika
sambutan Hari Kekasih. Jadi apa lagi kejutannya, bila Serdar Ozkan, seorang penulis baru melantik
Mawar sebagai ‘kad pengenalan’ ke dalam arena penulisan? Mari kita kupas
bersama.
Tajuk Buku : Mawar Yang Hilang (Tajuk asal: The
Missing Rose)
Penulis : Serdar Ozkan
Halaman : 245 halaman
No Resit : ITBM02003781 (02/05/2015)
Premis Mawar Yang Hilang berpaksikan
kepada watak Diana, seorang gadis sosialit di abad ke 21. Diana ibarat dewi
kota Rio De Jenairo, yang dikenali kerana kecantikan dan kebijaksanaan.
Ironinya, seperti Dewi Diana yang merupakan Dewi Pemburu dalam mitos Rom,
Diana tidak berkesudahan memburu sesuatu. Ketidakupayaan dia melawan anggapan
orang sekeliling menjadikan dia lemas dalam kemelut menjadi seorang Diana.
Wanita-wanita
dalam hidup Diana
Penulis dilihat memberi teguran
sinis kepada gadis alaf ini yang tiada batasan demi menjadi sesuatu yang ‘indah
dan harum’ di mata manusia lain. Dalam cara yang bersahaja, Diana ialah simbol
gadis material yang taksub jenama dan tanda harga lantas kehilangan identiti yang
disembunyikan jauh dalam benak fikiran. Ibunya cuba menyelamatkan dia daripada
terus lemas tetapi dia menafikan segala bantuan sehinggalah semuanya telah
terlewat.
“Satu-satunya
perkara yang kamu perlu untuk berasa istimewa ialah diri sendiri…” –Ibu Diana.
Kematian insan tersayang ialah
motivasi paling ampuh untuk menggerakkan manusia menyedari kekuasaan Tuhan.
Sepertimana Nabi Muhammad berhijrah selepas kehilangan Khadijah dan Abdul Talib
dalam tahun yang sama, kematian boleh saja menjadi titik kehancuran ataupun
kegemilangan manusia. Diana kini perlu memilih untuk bangkit atau kekal mabuk
meratapi pemergian ibunya.
Novel
ini tebal dengan pengajaran menerusi watak yang dimunculkan dalam setiap plot. Rentetan
pertelagahan emosi dan bicara Diana dengan watak-watak yang hadir, menggerakkan
perjalanan cerita dari satu babak ke babak yang seterusnya. Sepertimana surat-surat
Maria yang mempunyai bab, begitu juga pembahagian cerita ini yang menampakkan
perkembangan dinamik watak Diana.
Kemunculan Zeynep Hanim tidak
lain tidak bukan sebagai pengganti figura ibu buat Diana. Dalam kehalusan butir
bicaranya, Zeynep Hanim meminta Diana membunuh diri demi mempelajari Ilmu
Mendengar Mawar. Bunuh diri yang lama agar lahir sebagai seorang yang baru.
Agak ekstrem bukan? Tunggu dahulu pada kejutan yang seterusnya. Dalam suasana
yang penuh romantis di Kota Istanbul sambil membelek halaman Mawar Yang Hilang, saya tidak
sangka bertemu pula dengan sebuah rumus Matematik.
Satu
dibahagikan dengan Infiniti = Sifar Istimewa.
1 / ∞ = 0
Apakah kemungkinan sesuatu
perkara itu bila kita bahagikan dengan sesuatu yang infiniti? Contohnya, cuba
pembaca teka apakah lagu yang sedang bermain dalam fikiran saya pada ketika
ini? Cubalah menjawab soalan ini dan kalian pasti tertawa kerana pilihan
jawapannya terlalu luas sehingga infiniti. Tapi apakah ia bermakna, tiada lagu
yang sedang bermain dalam fikiran saya?
Jadi penulis sebenarnya mengajak
pembaca menerima bahawa dunia ini tiada batasan seperti juga infiniti. Tiada
perkara yang tidak mungkin, juga tiada perkara yang pasti tidak berlaku. Kuasa
Tuhan terlalu luas untuk dinafikan kebesarannya dan hanya manusia yang terpilih
dapat merasa sentuhan daripada-Nya. Inilah mesej Ketuhanan yang cuba
disampaikan Ozkan.
“Kebesaran Tuhan tidak akan membiarkan ciptaan-Nya
terbiar dan terabai…Sebaliknya, kerana kehebatan dan darjat-Nya yang tinggi
itulah, Dia melibatkan diri dalam hidup kita yang remeh temeh ini”- Zeynep
Hanim.
Arca Dewi Diana. Sumber: Internet
Lelaki-lelaki
dalam hidup Diana
Berbanding
para wanita yang hidup dalam keadaan mistik dan penuh misteri, watak lelaki
pula ditampilkan tanpa sebarang tanda tanya. Sang Pengemis, Mathias Si Pelukis
dan Ayah Diana merupakan watak statik dan realistik yang tidak terjejas dengan
peredaran perjalanan cerita. Sementara watak wanita lebih pragmatik, lelaki
hanyalah pegun dan menjadi penunggu di setiap persimpangan babak. Saya percaya
penulis sengaja ingin memberi keseimbangan kepada jiwa kacau Diana apabila dia
mempersembahkan Mathias sebagai peneman dalam beberapa babak awal dan kemudian
menjadi teman ke Hujan Oktober.
Mathias
sendiri tidak kurang hebatnya dalam memahami alam mengikut mata seorang
pelukis. Saya terpikat dengan bait-bait pepatah yang disebut olehnya:
“Selagi masa berjalan, masa depan yang
begitu mempesonakan ini hanyalah masa silam yang belum diusik”
Cuba
kita hela nafas dan lepas kembali nafas itu. Adakah nafas yang telah dihembus
boleh disedut kembali? Begitu jugalah sifat abadi masa. Ozkan memilih Mathias
untuk memperlihatkan hakikat ini kepada Diana pada hari dia benar-benar bersedia
mendengarnya. Hari yang jika Mathias terlepas peluang ini, tiada memori akan
tercipta antara mereka. Sekalipun Diana ketika itu masih kabur dengan
penjelasan terhadap pepatah ini, dia kemudiannya perlahan-lahan menjadi mahir
dengan perihal masa dan memori.
Apapun, usaha menterjemahkan buku
ini ke dalam Bahasa Malaysia amatlah murni agar khalayak pembaca Bahasa
Malaysia dapat juga menikmati keenakan Mawar Yang Hilang sepertimana pembaca 44
bahasa lain di dunia. Terasa canggung sedikit dengan gaya bahasa yang dipilih
kerana ia memberi konteks berbeza kepada pengalaman pembacaan. Walaupun demikian,
ia tidak mencacatkan keseluruhan cerita. Pembaca akan terus asyik menyelak
halaman untuk mengikuti episod baru dalam pengembaraan Diana menjejaki Maria.
Kulit Buku dalam Bahasa-bahasa Lain
Perihal
Mawar
Darjat
bunga Mawar diangkat lebih tinggi dalam novel ini apabila penulis memberikan
nyawa kepada bunga Mawar. Melalui Zeynep Hanim, bunga mawar diberikan suara.
Ya, Ozkan cuba mencabar realiti kita dengan menyatakan setiap bunga Mawar
mempunyai karakter dan pemikiran tersendiri. Bahkan, agak berlebihan bila bunga
Mawar juga diberikan perasaan dan memori.
Ozkan
ibarat seorang Tukang Kebun dengan variasi bunga Mawar yang sangat istimewa.
Bunga Mawar Kuning, Artemis, Miriam, dan Socrates ialah antara koleksi Ozkan
yang paling menonjol. Kepetahan setiap bunga bercerita dan berdebat membuatkan
pembaca hampir tidak sedar bahawa bunga itu hanyalah tumbuhan yang secara
fizikal tiada sebarang organ khas untuk mengeluarkan suara.
Jujur
daripada sanubari, sehingga ke halaman akhir saya masih tertanya-tanya siapa atau
apakah Mawar yang dimaksudkan hilang oleh Ozkan? Oleh itu, saya akan cuba
membentangkan teori mengenai identiti Mawar berdasarkan hujah dan bukti yang
dinyatakan seperti berikut;
i) Mawar ialah Maria
Bermula daripada awal cerita, Maria
diberitakan hilang membawa diri. Jadi, Diana terpaksa menggalas tugasan yang
diamanahkan oleh ibunya untuk menjejaki Maria sehingga ke Istanbul. Maria kekal
hilang dan mengugut akan melakukan sesuatu yang lebih teruk jika dia tidak
dapat bertemu ibu mereka. Oleh itu, Mawar yang Hilang ialah Maria yang Hilang.
ii) Mawar ialah Jiwa Diana
Kisah Zuhrah dan Bunga Mawar Kuning
terasa begitu dekat di hati Diana kerana dia ibarat Zuhrah yang kalah kepada
kehendak Yang Lain-Lain. Begitu juga kisah Artemis dengan Miriam bila Artemis,
bunga Mawar yang ditanam di Kuil Artemis begitu gemar dengan puji-pujian
manusia. Sama sahaja dengan diri Diana pada awal cerita yang hidup dengan
pujian tanpa dia sedari jiwanya hilang direnggut oleh keadaan penuh hipokrit
itu. Perjalanan Diana juga memperlihatkan kebangkitan jiwa Diana yang bangkit
kembali selepas kematian ibunya. Jelas sekali berdasarkan bukti ini, Mawar yang
Hilang ialah Jiwa Diana yang Hilang.
iii) Mawar yang Hilang ialah
Mawar
Penulis beberapa kali
menceritakan kisah bunga Mawar yang hilang keharuman asli menerusi kisah Zuhrah
dan Artemis. Walaupun kelihatan seperti ia metafora kepada kehidupan manusia
yang dambakan ‘cop kelulusan’ daripada manusia lain, kisah itu sendiri boleh
sahaja berdiri sendiri sebagai sebuah kisah berasingan tanpa sebarang makna.
Pembaca sendiri yang memilih untuk merumuskan tauladan yang didapati dalam
kisah yang dibaca, walhal ia boleh saja jadi satu kisah tanpa makna. Oleh itu,
berdasarkan hujah ini, Mawar yang Hilang ialah Mawar yang telah hilang
keharuman.
Saya
jemput anda untuk merungkai misteri ini. Carilah jawapan kepada persoalan identiti
Mawar dengan membaca dan buatlah kesimpulan sendiri. Pengalaman pembacaan Mawar
Yang Hilang dipenuhi dengan rasa yang aneh aneh. Tiada perkataan khas yang
dapat saya gambarkan bila membaca ‘syair’ yang dikarang Serdar Ozkan ini kerana
terlalu banyak lapisan dan sudut yang boleh dibicarakan. Seperti apabila saya
minum secangkir kopi Turki, anda tidak akan dapat merasai rasa yang saya alami
melainkan anda cuba, dan minum sendiri.
Wallahua’lam.
Rujukan:
http://www.turkishculturalfoundation.org
http://www.serdarozkan.com
Comments
Post a Comment
Anything wandering in your mind? Feel free to write...