Pengalaman Menjalani Pembedahan Laparoscopy

Salam readers!

Dah dekat sebulan sejak kali terakhir FH tulis dalam blog ini. Sebenarnya 20 November hari tu, FH baru saja melalui pengalaman luar biasa yang orang melaluinya sahaja akan mengetahui. Jadi FH nak kongsi dengan pembaca supaya kalau nanti pada masa depan, boleh jadi lebih bersedia. Insya Allah.

Pembedahan Laparoscopy.

Apa tu sebenarnya?

Memang tak ada langsung unsur kopi di situ.

Laparoscopy ni adalah satu prosedur pembedahan menggunakan teknik tebukan pada kulit. Yes. Tebukan lubang (keyhole) pada anggota badan, selalunya bahagian abdomen (kawasan perut) atau kawasan peranakan wanita. Laproscopy ni boleh dilakukan samada untuk memeriksa sebarang abnormalities di kawasan tersebut ataupun untuk merawat jika ada sebarang cyst atau ketumbuhan.

Selepas tebukan dilakukan, tiub akan dimasukkan di dalam lubang. Satu lubang, akan dimasukkan kamera kecil supaya semua yang terlibat boleh tengok ikut skrin. Satu lubang lagi, akan dimasukkan alatan untuk memeriksa organ terlibat. Untuk memudahkan doktor melihat ke dalam abdomen, gas akan dimasukkan supaya kawasan itu kembung sedikit.


Laparoscopy ni adalah satu prosedur yang lebih ringkas berbanding open surgery (laparotomy), rendah kos, dan penyembuhan cepat.


SEBELUM OPERATION

Dalam kes FH ni, doktor pakar O&G mulanya dah kesan melalui Ultrasound akan kehadiran Cyst yang bersaiz 4 x 5 cm di ovari kanan. Lepas tu doktor buat pemeriksaan setiap 3 bulan untuk perhatikan samada saiz dia berubah (cyst boleh mengecil, membesar atau tiada perubahan saiz langsung). Selepas 6 bulan, bila doktor scan, tengok tiada perubahan saiz. Jadi kami decide untuk operate.

Take Note: Doktor akan consider untuk buat buang cyst yang bersaiz 5 cm ke atas.

Sebelum decide tarikh operate tu, doktor tanya, samada FH ada planning untuk mengandung dalam tempoh 6 bulan. Disebabkan FH memang takde perancangan nak kahwin dalam masa 6 bulan ni, jadi doktor dengan senang hatinya boleh proceed dengan operation ni.

Jadi selepas beberapa kali perbincangan dan semua faktor diambil kira, tarikh yang dipilih ialah 20 November.

HARI MASUK WAD (Day of Admission)

Pagi..

FH masuk wad sehari sebelum operation dijalankan iaitu pada 19 November. Vital signs seperti tekanan darah akan diperiksa setiap beberapa jam. Ini memang pertama kali seumur hidup FH masuk wad dan jadi pesakit di hospital. Selalunya FH yang teman pesakit tapi kali ni FH yang jadi pesakit.

Mula-mula tu memang rasa ralat sebab kena pakai baju pesakit yang warna pink tu. Nasib baik bawa tudung yang matching dengan warna pink.

HAHA.

Petang sikit....

Staf nurse cuba masukkan branula pada salur darah di tangan FH. Masalahnya, FH memang selalu mengalami kesukaran bila bab-bab cari salur darah dekat tangan ni. Sebab itu kadang-kadang FH gagal derma darah disebabkan nurse tak jumpa salur darah walaupun dah berkali-kali tepuk tangan sampai merah lengan.

Kali ini situasi nya pun sama. Arghhh. Stress tapi dalam masa yang sama terhibur tengok cubaan nurse junior yang cuba masukkan branula tu.

Jadi nurse tu pass task tu pada staff malam.

Malam

Nurse bagitahu FH kena start puasa mula jam 12 tengah malam. Puasa bermakna tak boleh makan dan minum apa-apa pun. Memang kena tahan perut.

Ada seorang doktor yang bertugas malam ni, dia cuba masukkan branula. Gagal juga. Kesian juga tengok muka doktor tu sampai merah padam tak jumpa salur darah.


Tapi urat darah FH tak timbul macam tangan orang dalam gambar ni. In fact, tak kelihatan langsung. Jadi doktor tu pass task tu kepada Pakar Bius.


:::::::::::::::HARI OPERASI:::::::::

Pagi tu sebelum mandi, Nurse bagi:

1) Baju operation (warna putih dan sangat revealing di bahagian belakang).
2) Shaver untuk shave bahagian yang akan dibedah
3) Cap

Nurse juga pesan supaya:

1) Tanggalkan segala barang kemas atau benda asing dibadan. Gelang, jam tangan, gigi palsu/emas, rantai, subang, contact lenses,
2) Kasut pun tak payah pakai sebab diorang akan usung kita guna stretcher ke bilik pembedahan (O.T)

Malu memang tak payah cakap la kan.. Sebab wad FH tu kat tingkat 2, O.T pula kat tingkat 5, on the way tu ramai je orang sekeliling yang nampak kita terbaring dengan tidak menutup aurat dengan sempurna.

Ummi cuba sebaik mungkin suruh nurse tu cover apa yang termampu, so nurse tu cover la badan FH dengan selimut.

Seingat FH, FH masuk dalam O.T dalam pukul 8 lebih.

Yang FH ingat, lampu-lampu di siling dan point-of-view orang yang diusung menggunakan stretcher selama ni.

Hanya lampu-lampu dan siling.

Sebelum masuk O.T tu, ada sedikit prosedure pemindahan. FH tak pasti apa ruang tu. Tapi kat situ la staf O.T dan staf wad bertukar maklumat pesakit. Dah lah tengah terbaring masa tu so memang blur dan rasa janggal sekejap.

Lepas beberapa minit, baru mereka bawa FH masuk dalam.

Baru lah FH nampak familiar faces. Ada Pakar Bius (Anaest) yang FH dah jumpa 2 minggu sebelum tu. Pembedahan ni akan melibatkan Pakar Bius dan juga Pakar O&G. Bila doktor bius tu datang, baru lah dia jumpa urat darah yang boleh dimasukkan branula.

Fuhhh.. Baru lah FH lega. Hilang semua kerisauan.

................ SITUASI DI DALAM O.T (Operation Theatre) 

Apa yang FH ingat, O.T tu sangat sejuk. FH ingat lagi FH cakap dekat orang yang tolak stretcher tu, dia pun setuju dan cakap bilik O.T memang sejuk. FH ternampak doktor bius tu masuk ikut pintu lain. Pintu scrubs. Lepas tu ada orang lain yang juga masuk ikut pintu lain.

Ada seorang lagi doktor yang perkenalkan diri. Tadi doktor bius yang pertama ialah Doktor Tengku, kali ni Doktor Mahzuz pula.

Dia tanya khabar dan beritahu dia ialah doktor bius. Ohh.. Jadi ada 2 orang doktor bius dalam ni.
Mana Doktor O&G??

Dia bagitahu yang dia akan inject ubat bius melalui branula di tangan kiri FH.

"Kalau sakit, beritahu"

Sambil Doktor Mahzuz inject ubat bius ke dalam branula, sambil tu Doktor Tengku masukkan gas dalam mulut FH.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEikXfIGkii9GziPdnLKp6XIITE5WIv8dyKdAzHWflmQM24IrlsRVE9Kqb1LcQ65r4XCqZFYxo0UlvQvIDsRWeHPwSEdsFSr7tkB3NlGZP2QRvRh2GiGo4U7lCCQQQkr5TpIm235N_fGIMU/s1600/Anesthesia.jpg

Kali kedua Doktor Mahzuz tanya : "Sakit ke tidak?"

FH dah terlelap.

:::::::::::::::: SELEPAS PEMBEDAHAN:::::::::::::::::

Pertama sekali, FH rasa macam nak buang air kecil. Itu perasaan pertama sebelum buka mata. Jadi FH buka mata dan sedar rupanya FH dah keluar dari O.T.
Doktor Tengku datang sebelah dan tanya apa yang FH rasa. FH tak rasa apa-apa, cuma rasa nak buang air kecil.

FH nampak doktor tulis sesuatu.

Lepas tu FH tertidur semula.

Terdengar azan. FH terfikir. Mungkin dah masuk waktu Zuhur.

FH minta staff nurse tolong sebab memang rasa nak buang air kecil sangat-sangat. Nurse tolong tapi rupanya itu cuma rasa tegang di perut.

Bila FH dah sedar betul tu, nurse jalan kan pemindahan FH kembali semula ke wad.

::::::::::::::::KEMBALI KE WAD:::::::::::::::::

Nurse suruh report kalau FH dah mampu buang air kecil dan buang air besar.

Itu untuk kepastian yang organ FH dah mula berfungsi selepas pembedahan.

Memang susah nak gerak dan takut nak gerak. Tapi sebab perut sentiasa rasa tegang dan seriously memang nak buang air kecil, FH gagahkan diri ke bilik air sambil dipapah Ummi.

FH masih belum boleh makan dan tak rasa nak makan. Jadi FH cuma start minum air kosong je sepanjang hari.

Lebih kurang pukul 3 lebih, Doktor Juliana, salah seorang doktor O&G datang dan memberi penjelasan tentang apa yang berlaku.

Rupanya ada 2 cyst yang dah melekat dengan kedua-dua ovari FH. Dan banyak lagi cyst kecil yang melekat. Doktor cuba buang mana yang nampak dan mampu. Yang kecil sangat tu doktor tak buang.

FH tengok kat perut ada 4 bekas jahitan.

1 yang paling besar lebih kurang saiz syiling 20 sen ialah di pusat. Lubang untuk masukkan kamera. Lagi 3 lebih kurang saiz 10 sen untuk masukkan alatan lain.

Pada awalnya tebuk 2 lubang, tapi sebab keadaan cyst yang lebih komplikated dari jangkaan doktor, mereka terpaksa tebuk lagi 2 lubang. Doktor Juliana cerita kat FH pasal perbualan doktor dalam O.T

FH : Doctor, are you surprised? You seems surprised.
Doctor: Yes. Sebab masa dalam tu mula-mula kita cakap. Ok, this is gonna finish early. Only one cyst and asymptomatic (no symptoms). Sekali bila masuk kamera tu.. Hah. Lain dari bayangan.

FH gelak kecil je. Tapi nak gelak pun tak boleh. Serious rasa tegang kat perut.

Dalam first week tu, memang tak boleh gelak ketawa. Masalahnya FH ni dah la suka buat lawak dan gelak. Kena la reka cara gelak yang less painful.

HAHA.

::::::::::::HARI-HARI SELEPAS ITU::::::::::::::::

Sekarang baru FH faham betapa peritnya perasaan orang yang sedang pantang. Nak duduk susah. Nak baring boring. Nak jalan sakit. Masa 3 hari pertama FH memang mengalami dilema sebab nya, FH lapar dan haus. Pastu minum la air dalam secawan. Pastu, bila dah minum tu, mula la rasa perut penuh. Bila dah penuh perut, mula la nak pergi bilik air. Dah la susah nak jalan, nak buang air apatah lagi.

Jadi kalau anda tiada support yang kuat dari ahli keluarga terdekat, memang payah. FH dah nampak sekarang, bagaimana keadaan orang yang pantang. Rasa lemah, tak berdaya. Cuma nya, diorang pantang, ada baby sebagai penghilang duka. Baby C (gelaran untuk Cyst dalam badan FH) dah kena buang so TV je lah jadi peneman FH selama 2 minggu MC.

Pastikan ada orang yang tolong jemput anda keluar dari hospital. Kerana 1 hari lepas operation dah boleh keluar hospital dah.

FH bukan lah jenis yang berpantang strict tapi ada beberapa perkara yang anda perlu tahu.

1) Perut akan kembung sebab gas yang digunakan untuk kembungkan bahagian perut tu tak habis keluar lepas pembedahan. Ada sesetengah orang mungkin akan rasa sakit bahu. Dapatkan lah urutan untuk keluarkan angin tu balik.

2) Minimum kan pergerakan yang ekstrem. Jalan memang kena slow. Jogging elakkan dulu untuk seminggu pertama tu.

3) Rasa cepat letih. Mula-mula memang tak rasa sangat sebab kesan ubat bius tu masih ada lagi tapi badan anda sebenarnya dalam proses pemulihan. Jadi anda akan cepat letih. Sampai ke hari ni pun FH cepat letih kalau siang tu banyak buat pergerakan.

4) Minum air banyak daripada biasa. Sebab ada kemungkinan untuk dapat sembelit.

5) Sakit tekak. Tekak akan rasa perit sebab masa operation tu doktor masukkan gas melalui tekak. Jadi beli lah Strepsil yang soothing contohnya Honey Lemon.

6) First period mungkin akan sakit lebih daripada biasa. Macam FH, kes pelik sikit. Selama ni senggugut pun tak sakit sangat. Tapi kaki kiri di bahagian tumit, sentiasa sakit. Mengikut teori refleksologi, tumit tu memang titik refleks bagi rahim. Salah seorang doktor FH ada sebut pasal reverted pain. Maksud nya sakit tu tertumpu di kawasan lain. Kelebihannya, perut tak sakit, tapi tumit yang sakit.

7) FH dapati, susah untuk FH duduk secara normal.

Bila FH duduk secara 135 degree tu, baru lah FH lega sikit. Oleh itu....

8) Anda sukar untuk solat secara normal. Terutama untuk rukuk dan sujud. Mulanya FH solat secara baring, kemudian secara duduk melunjur, dan selepas 10 hari baru solat macam biasa itu pun kena perlahan-lahan bila nak buat sujud.

 

9) Rasa tak berdaya dan kecewa kerana diri tak mampu berfungsi seperti biasa. Kena ingat ini ujian Allah kepada kita dan terutama bagi FH yang belum pernah mengandung ni, FH selalu ingatkan diri ini macam 'rehearsal' macam mana masa proses berpantang suatu hari nanti. Memang kena banyak sabar dan ingat kat Allah. Ingat yang sakit ni penghapus dosa dan Allah beri kita peluang untuk menghargai nikmat sihat.

10) Jaga hubungan dengan ahli keluarga yang menjaga kita. FH rasa sangat terhutang budi kepada Ummi dan Adik-adik FH yang sabar je jaga FH masa FH tak larat. Minta air, diberikan air. Minta tolong tarik masa nak bangun, di hulurkan tangan.

::::::::::::::::RAWATAN SUSULAN::::::::::

Doktor beri tarikh follow-up sejurus lepas habis MC. Doktor nak tengok jahitan dah sembuh ke belum. Sepatutnya, stitches yang dijahit tu, akan tertanggal sendiri. Jahitan tu kan dah la macam seurat fiber plastik yang terkeluar dari luka tebukan tu. FH tahan kan dari menggaru sebab memang sangat gatal!

Masa follow-up, doktor tengok jahitan belum kering dan keruping tu belum tertanggal. Jadi doktor potong dan biarkan kulit tu terdedah supaya dia cepat sembuh. Bayangkan perasaan gatal yang dirasakan bila kulit tu terkena air. Bila doktor tanya gatal ke tidak, FH jawab gatal sangat!

Doktor jawab:

"Itulah yang dinamakan self-control". Jawab doktor.

Doktor ada beritahu, untuk menghentikan pertumbuhan endometriosis ni, ialah melalui pengawalan hormon. Bermaksud, FH perlu tidak datang haid selama 6 bulan. Ada 2 cara, ambil suntikan hormon, atau get pregnant!

Suntikan tu, UiTM tak cover kos nya, dan ada banyak side effect.

Jadi untuk elak berat badan bertambah, FH pilih cara kedua, iaitu mengandung. Cuma satu je kekangan kecil dalam percubaan mengandung ini iaitu FH belum ada calon suami lagi. HAHA.

Oh ya.. Bil rawatan FH masa 3 hari dekat Hospital UiTM Sg Buloh tu jumlah dia dalam RM1500++. Bukan sikit jumlah ni. FH pernah dengar, kalau buat pembedahan open surgery boleh cecah sampai RM18K dekat hospital swasta. Jadi pilihlah rawatan di hospital mengikut kemampuan anda.

Itu saja setakat ni rasanya. Nanti bila FH ingat, FH sambung tulis lagi.

Till then, bye!


p/s: FH mendapat beberapa pertanyaan berkenaan laparoscopy ni.. Adalah lebih baik kalau kita tanya doktor kita untuk penjelasan lebih lanjut. Tapi kalau nak tanya dengan FH tentang pengalaman FH, boleh call/whatsapp selepas pukul 5 ptg. 012-3950995.

Comments

  1. Assalam sis mmg xsedar lgsung ke masa operation?

    ReplyDelete
  2. Wslm..

    Memang tak sedar langsung. Diorang buat General Anesthetic. Maksudnya saya kena bius sepenuhnya. Jadi memang tak sedar apa.

    Lain la kalau Local Anesthetic, bermaksud kawasan dibedah jer yang dibius. Tapi pesakit masih sedarkan diri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai sis saya nak tanya kalau buat operation laparoskopi nie kita tak boleh request untuk bius seoaruh badan ke? Sebab tak lama lagi sy pun nak buat operation. Nervous sangat.

      Delete
    2. tgk gak doktor nak bagi bius penuh atau tak..sblm bedah kena jumpa doktor bius dulu...mcm saya dia cdg separuh...tpi mase time minor operate dia tanye semula, sy nak penuh..

      Delete
  3. dear, x gtau pun.... everythings ok now? -pa'in

    ReplyDelete
  4. Tq so much for this post coz info sgt details. I will go thru lap jugak end of march. Ade endo and tgh ttc. - try to conceive. Hopefully sume akan ok. I feel so excited and less nervous. Its weird ok! Haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Really? Alhamdulillah.. Able to share a bit info based on my own weird experience. Haha.

      Semoga lap you berjalan lancar. Believe that your're in good hands, Insya Allah all will settle.

      Just anggap this as training for pantang before 44 days actual pantang ya... Hehe

      ;)

      Delete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Ya thank you for this entry. I baca before I buat laparoscopy. Now ni dh masuk minggu ke 3. And I start keluar rumah hari ke 15 n x strict pantang makan sgt sjak hari ke 15. Just pantang telur seafood.Tp now I rasa sakit perut sometimes. Berdenyut2 bawah pusat. U ade rasa camtu x ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai Hanna.. :)

      I pun tak pantang.. Coz we actually need protein for wound healing.. I'm a Dietitian.. Trust me. Hehe..

      Pasal rasa denyut2 tu.. masa mula2 dalam sebulan tu ada rasa jugak.. Tapi bila luka dah completely kering and tertutup, dah ok dah. Hopefully bila dari bahagian luar luka dah kering, yang dalam pun ok la kot?

      Enjoy your MC.. ;)

      Delete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. lama tak dc bagi awk MC utk laparascopy?

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. Salam

    I buat this procedure last friday 9 May 2014.
    Mmg sama procedure nya tp berlainan costnya esp bila I buat kat Ampang Putri, apapun get the best doc & you are comfortable with. Alhamdulillah Dr Asyar is the best doc (thumbs up!)...very small stitches & very fast recovery. Apapun jaga makan ie makan makanan dlm pantang & byk rehat. Memang kena cr tukang urut/bidan sbb badan lenguh2 & sakit.

    Camne nak buang angin dlm badan yea? Sampai ari ni angin dlm badan i x kurang2 la...buncit lg perut ni emmmm...camne u buat yea FH?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai...

      Yup.. My tummy still bulging. Even after I join fitness program, I still tak dapat flat perut lagi. Huhu.

      Untuk buang angin tu, certain people suggest for urutan buang angin. Or u can try bekam angin. Just kena avoid those stitches area. Try some food like halia, if u can tolerate the spicy and herbsy taste, make your own ginger tea.. That works for me.. :)

      Delete
    2. thanks for a good tips..btw, perut buncit disebabkan angin,kan..u dah buat bekam angin ke? so, skrg perut u cane? dah kembali flat ke? i rsau la..dah la tak kawen lagi..jatuh la saham i..huu...takpe la..yg penting kesihatan..kan kan kan... ^_^

      Delete
    3. I buat bekam darah hari tu. Tapi purpose more to detox and kesihatan badan.. Hehe. Org yg buat bekam tu cakap, kalau buat bekam darah, angin pun keluar sekali. Badan rasa lega betul..

      Delete
  11. salam FH. saya baru 5 hari buat open surgery (laparotomy) utk buang fibroid and endo. and few other things yg doktor kodek2 kt dalam tu. nak minta pendapat FH pasal diet selepas surgery boleh tak? what to avoid? thanks in advance ya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai Miss Apricot..

      Thanks for dropping by. I ada buat post for diet after surgery. Boleh refer di sini ya... :)

      http://farahanani.blogspot.com/2014/07/panduan-diet-selepas-pembedahan.html

      Delete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  13. salam sis... sama la dgn sy baru wat operation buang cyst... yek time dtg period t sakit??? sy plak jenis x tahan sakit... huk3... masa operate aritu sy dtg period.. :( mak cik sy bg petua sapu minyak gamat area perut jgn bg kena bhgn jahit then sapu minyak panas bg angin tuh kuar... jd perut x kembung sgt,..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau nak sapu apa-apa, elakkan sapu di atas luka jahitan tu.. Sebolehnya biarkan luka itu kering sendiri.

      Ha ah.. Maybe sakit sikit. Tapi tak semua akan rasa sakit.. FH tak sakit pun.. :)

      Delete
    2. hahah saya sapu kat area perut kecuali bhgn jahit ja... buat masa nie perut sy dah kurang byk kembung tuh... oh yeke... risau plak sy ...hehehe agak2 akak brapa minggu @ bulan yg buat operation nie dah bley lasak ckit.. skrg nie bla sy nak gerak laju ckit rasa sakit kat area pusat n bhgn sebelah kanan shj..

      Delete
  14. Askum sis FH.. Doc bg sy peluang utk pregnant next month.. Klu x berjaya doc nk bt laparascopy... Rase mcm takut... Persediaan yg mcmane supaya sy yakin dn kuat nak laluinya nanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Insya Allah. Banyakkan bersabar. Masa pembedahan ni kita tak rasa sakit, lepas operation pun sakitnya sdeikit sahaja. Insya Allah sis mampu menghadapi ujian kecil ini. :)

      Delete
  15. Assalammualaikum..sya pun nk tnya sikit psl penjagaan luka pembedahan ini..masaalahnya sya menjalani kedua2 pembedahan..cara laparascopy dan pembedahan biasa..mngkin pembedahan laparascopy cpt smbuh ..tapi pembedahan biasa ni..mkn masa yg lama..doc kata cys sya melekat..tu yg terpaksa buat gak pembedahan biasa..ni dh masuk 2 minggu sya masih belum sembuh lagi..mcm mana nk bgi luka ni cpt baik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Jadi sekarang dah masuk minggu ketiga lah ye sis? Saya ada pernah cuba amalkan pati gamat, tapi doktor tak galakkan sebab takut cyst tu melekat semula. Jadi saya cuma amalkan macam biasa sahaja.

      Untuk elokkan luka selalunya orang amalkan pati aloe vera ataupun pati ikan haruan.

      Delete
  16. salam FH

    nice to know you n happy dapat jumpa blog ni..sy baru lepas laps harini hari ke 6 saye operate..perut mmg byk angin dan xnak keluar menyebabkan saye muntah2..FH ada muntah2 ke? risaunya saya...dahlah patutnya kne makan dgn betulkan tp bila dah muntah2 hilang selera nak makan..

    nak ty FH..kan selepas laps darah ada keluar jadi kita boleh terus solat ke? sy xsedap hati nk solat jd smpai harini sy x solat...Allah rasa berdosa sgt...macam FH selepas laps mmg terus solat ke?

    harap FH sudi share..

    thank you FH.. ;)

    from cenetos.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm..

      Hai.. Yang pasal solat tu... Darah keluar mcm darah period ataupun keluar dari tempat operation ye?

      If dari luka operation tu, sebelum ambil wudhu' bersihkan luka tu dan ambil wudhu boleh terus solat.

      If darah macam darah period, kena kira hari. If dalam lingkungan 15 hari dari hari pertama period yg lepas, kira darah haid. Tapi kalau melebihi 15 hari dari hari pertama period lepas, di kira darah istihadhah ataupun penyakit. Jadi masih boleh solat. Setiap kali nak solat, sebelum ambil wudhu kena salin pad dan boleh solat.

      Delete
    2. IBU saya s.kanagalaksmi umur 80 dia baru operation lutut dia masuk dalam was ICU kami risau berapa lama tinggal di hospital sudah seminggu ada saya anak bujang umur 50 takut APA APA jadi risau sangat kami tiada kaya saya tiada Kerja sakit serah jantung genetik 28ahun tengah rawatan ijn hospital

      Delete
    3. Balas balik Dari doktor IBU s.kanagalaksmi di ICU bagai hidup sihat masa tak berubahan tiada pilih untuk IBU saya puleh penyakit buah pinggan macam mana kami dalam keluarga masalah kewangan adik seorang buat bayaran harga tinggal IBU dah tua pasal ambil masa untuk sembuh penyakit

      Delete
  17. السَّلاَÙ…ُ عَÙ„َÙŠْÙƒُÙ…ْ
    FH,
    Sy br 2 minggu lps operate laparoscopy. Sy nak tya kdg rasa sakit kat bawah pusat, tp sakit dia mcm rasa bengkak. Bagaimana nak sembuh ye? Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..

      Pasal cara sembuh tu saya tak pasti la awak.. tapi over the time akan hilang rasa sakit tuh

      Delete
  18. Salam
    Sy bru 3 minggu yg lps oprate laparoscopy,..sy punya luka jhtan luar sdh kering,ok.cuma sy bmbg luka dlm yg kte xnmpk,mcm mna ya?adakah sy kna teruskn pantang smp sebuln ke,lbh lg ke.?mcm mna?blh terangkn x?terima ksh...:-)

    ReplyDelete
  19. Wslm..

    Untuk luka bahagian dalam tu, saya tak pasti sangat kadar cepat sembuh dia macam mana. Cuma yang pastinya tak digalakkan aktiviti lasak dan bersenam yang melibatkan penggunaan perut.

    ReplyDelete
  20. Sis,sy bru lps opertion cyst ni..mula2 suspect appndix lpstu bila bukak appndix ok x de mslh ..so doc. trus buka bhgian ovary dn buang cyst yg bengkak berukurn 4*4 cm ..mcmna ye klau x nak pergi ambil injection stiap bln untuk kwl period tu? Sy baca entry pasal injection tu takut sngt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sis..

      Untuk rawatan selepas buang cyst ni ada beberapa cara bergantung kepada jenis cyst tu

      Sis boleh discuss dengan doktor yg merawat tu dan minta dia terangkan pro dan cons setiap rawatan tu. Lepas tu barulah Sis buat pilihan.

      Jangan risau, setiap rawatan pasti ada kebaikan dan keburukan, jadi sebelum buat pilihan tu, berdoalah minta petunjuk kepada Tuhan.

      Delete
    2. Trima kasih bnyk2..ni 1st operation tu yg takut sngt..thanks for answering

      Delete
  21. Salam...saya pon bru buat laparoscopy surgery on 9hb dec aritu..tebuk 3 lubang.. buang hempedu coz ada batu and apendix....apa diet yg sesuai yer?... Gatal jugak di bhgn luka tu..x berani nk tanggalkn plaster nyer.. Luka tebukn di pusat tu akn normal blk tk? Sbb nmpk mcm pusat da ilang laa..;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm Jasminara

      Buat masa ni lebihkan makan protein untuk proses penyembuhan. Luka tu akan normal, terutama yg dekat pusat. bergantung juga laju mana dia akan sembuh. Macam saya ambil beberapa bulan juga.

      Delete
  22. Slm..apa pemakanan yg Fh ambik spnjg tempoh seminggu after laps ye? Camne nk hilangkan batuk? Mandi plk cmne ye?maaf tnya banyak.sy baru hari ke4 after laps ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai...

      Pemakanan macam orang pantang bersalin. Cuma saya ada juga makan ayam. Takde la pantang mana pun sebenarnya. Hehe. Batuk tu kena la makan ubat batuk, tapi kalau sakit tekak, cuba beli Strepsil Honey Lemon. Saya mandi je setiap hari sebab jenis yg tak boleh kalau tak mandi. Doktor ada buat dressing yg spray tu dekat luka. Jadi dia boleh kena air.

      Delete
  23. Salam...saya 4th dec buat open operation..untuk cyst & endromeosis..5 jam kat OT.Hari ke 3 dah discharge..minggu pertama saya jaga makan tapi lepas tu makan jea kecuali telur..minggu kedua saya dah boleh bergerak banyak...minggu ke 3 dah keluar jalan2..coZ jemu duduk rumah..tapi guna wheelchair..minggu ke 4 dah ok... X sampai 12 jam lepas OT saya dah boleh bangun..kencing tiub pun dah buang...saya banyak bergerak...takut memang takut tapi pengalaman masa caesaer anak ke2...byk membantu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah..

      Semoga cepat penyembuhannya.. thanks for sharing.. ^__^

      Delete
  24. Saya baru 8 hari menjalani pembedahan buang cyst 10cmx 9.7cm...mslh skrg tmpt operation tu ok dah..pusat saya ade nmpk kesan jahitn.mungkin ade tebukn masa pembedhn...camne ye..sakit ade masa..bahagian tepi pinggul kanan pun selalu rasa bisa...mkn masih pntg...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Rohaya...

      Baru 8 hari kan.. sebabnya masa operation tu dia masukkan gas dalam bahagian abdomen kita. Jadi rasa bisa tu akan merebak sebab banyak gas dalam badan kita. Lepas sebulan macam tu, boleh la buat urutan untuk hilangkan angin.

      Urut memang dikenalpasti oleh doktor untuk hilangkan angin selepas pembedahan laparoskopi.

      Delete
  25. Sy pun buat laps jugak..alhamdulilah lepas laps dengan izin Allah sy mengandung. Dekat mana sy buat dan dengan siapa sy berurusan? Jom bc experience sy pulak..hihi

    http://mummygojez.blogspot.com/2015/01/pakej-bersalin-pusat-perubatan-naluri.html?m=0

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum, saya baru lepas operation bulan 7 thn lalu kat buku lali. Now doktor kt hsptl sg buloh serahkan tugas follow up kepada doktor di hsptl uitm. Katanya saya kena buat sambungan rawatan dan MRI di sana. Tapi saya tak tahu bayaran berapa sebab doktor tu kata uitm ni semi gov. Saya pula keje biasa bukan gov. Mcm mana saya nak check kos? Taktau saya mampu bayar ke tak :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam.

      Info bayaran boleh ditanya di kaunter perkhidmatan. Sebelum ni saya pernah tanya dan ada Pegawai Perkhidmatan pelanggan yang boleh jawab solan tu. :)

      Delete
  27. Assalamualaikum.. Thanks for sharing.. sy baru lepas buat minor operation utk buang cyst di payudara. Walaupun minor operation perasaan takut tu masih ada. Luckily doc suntik dgn ubt tidur so masa operate mmg tak sedar apa. Masuk bab pantang makan, betulke ikan haruan tu baik utk penyembuhan luka?
    thanks in advance. Smg sentiasa berada di bawah rahmat allah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Wardah ^__^

      Berkenaan ikan haruan tu, ia memang bagus untuk galakkan penyembuhan luka. Tapi doktor saya sendiri tak galakkan makan pati ikan haruan sebab tak pasti macam mana cantuman luka dekat bahagian dalam tu nanti. Jadi saya tak makan pati ikan haruan. Hehe

      Delete
  28. Tadi goggle nak cari kenapa perut still buncit LPs laparoscopy.... Terjumpa blog sis ni and soal jawab ngan reader DLM x sedar Ada soklan yg dh menjawab persoalan yg berligar ni. Akk dh 3 minggu operate n pantang makan 2minggu je kot, yang betul2 la hari ke 4 lps operate dh Mandi mcm biasa cuma smp skrg x berani nk gosok kuat Kat area perut. 2 minggu lps operate buat follow up tmpt tebuk semua dh kering ... Sbb kata doktor x de Jahit cuma GAM. Mmg x nmpk kesan timbul . cuma perut masih buncit yg merisaukan. Dah la akk ni anak dh 3 umur pun dh 40tahun wpun badan kecik 151cm dgn berat 53kg ... Perut dh mcm ngandung 5 bulan. Mmg takut .... Takut x slim. Ada sesiapa x yg dh berjaya slim kan perut . APA caranya. Tkasih ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai Sis Anjung Ummi.

      Itulah kan, macam mana nak kempiskan perut ye? hehehe

      Delete
  29. I buat laparoscopy 5/1/2009....alahamdulilah positive ngandung 4/1/2009... dr. pun terkejut.... :-D rezeki lepas buat laparoscopy...I tak la berpantang sgt n dr. pun ckp tak perlu nak pantang sgt...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Positive mengandung sehari sblm laparoscopy ke? Tak effect janin ke?
      Sy br 3 hari jalani laparoscopy.

      Delete
    2. Hai Sis Milie, you typo ke tu? Hehe. Sebabnya setahu I doc akan withhold any surgery kalau pregnant especially surgery bahagian wanita.

      Delete
  30. Salam.sy br operate endo ari isnin 27/4.ari slase dh blh trun katil g toilet tp dgn bantuan.ari rabu dh Blh kuar wad.skrg dh blh jln2 slow2 g toilet sdri.smayang pon dh blh secara duduk.adekah dlm ms 4 ari sy punye recovery trlalu cpt?sy risau sgt sbb kt luar mgkin nmpk ok tp luke dalaman kite xtahu.arap2 kwn2 sudi tlg sy.mcm mane nk tahu luke pembedahan kite dh ok kt dlm sane.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Attiyah,

      Recovery setiap orang tu berbeza. Jadi selagi awak tak rasa sakit, ok je kalau setakat berjalan dan solat. Cuma elakkan angkat barang berat sebab nanti akan beri tekanan dekat kawasan perut tu.

      Yang pasal luka dalaman tu, saya pun tak pasti. Selagi takde berlaku pendarahan should be ok kot. Puan boleh consult dengan doktor untuk tanya pasal luka dalaman tu.

      Selamat berehat ^__^

      Delete
  31. Salam, sy akan buang cyst bulan dpan, n saya nk tanya yang perut buncit tu lpas operation ke? Perut saya xbuncit pun.huuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm Fiqa Said

      Tidak lah buncit sangat. Lebih kepada kembung. Sebab nanti doktor akan masukkan gas. So saki baki gas tu akan tertinggal dalam badan kita. Jadi digalakkan minum air halia untuk buang angin tu. =)

      Delete
    2. Salam.. Melalui pengalaman yg same, cume my cyst tu dibuang secara laparotomy.. Rse sgt down dgn diri sendiri sbb kne remove skli dgn ovary.. Dh la x kawen lagi (calon pn xde).. Masih berpantang walopon dh 3 bln.. My mum suh pantang at least 2 tahun.. Sbr je la..terkejut tgk total ur bill.. Mine x lebih 200 pn, smpa my sis tnye staf tu byk kali mase buat payment..

      Delete
    3. Salam Sis..

      Besarnya dugaan You. Insya Allah akan diberi jalan yang lebih baik selepas ini. Murah betul If bil you 200 je. Boleh tahu buat di hospital mana?

      Delete
    4. Slm..sy buat di hospital klang sbb di refer dari klinik shah alam..

      Delete
    5. Oh macam tu ye sis. Boleh lah recommend pada readers yang lain. Hehe.

      Delete
  32. Kalau buat hystoroscopy kena pntg gak ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai Azliana,

      Sefaham saya takde pantang yang khusus. Tapi dia ada risiko untuk rasa tak selesa dekat perut dan sedikit pendarahan.

      Delete
  33. Assalamualaikum. Lg 2 mggu sy buat laps juga. Tq berkongsi pengalaman. Serba sedikit membantu menjawab soalan2 kat kepala ni.. Hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm.

      Alhamdulillah. Seronok dapat membantu. Saya pun banyak dapat input daripada kawan-kawan yang share. Take care ye :)

      Delete
  34. Assalam fa. Minat membaca komen awk n saya baru 10 buat operation endo. Dan mengambil suntikan hormon utk stop period br 1 kali bebaki lg 2 dlm tempoh 6 bln..tapi kenapa saya period ya . Selepas operation cuma 1ari saja keluar darah n stop.tp arini bnyk darah keluar sama mcm darah period adakah itu normal.tq fa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Wallahua'lam. Mungkin sis boleh tanya doktor yang beri suntikan tu.

      Delete
  35. Assalam FH & semua,

    sy pon br 4 hari lepas buat laparoscopy sbb ada cyst 8×10cm kt ovari kiri. Alhamdulillah everything went well, 2hrs gak la. Doc tebuk 3 lubang-- atas pusat, tepi sblh kiri & bwh kt ari2. Sepatutnya tebuk kt pusat utk masukkn kamera tp doc ckp cyst sy besar & ternaik tu yg kena tebuk kt perut atas pusat tu. Sy pon sakit bahu dan pinggang. Kadang2 bole terasa pergerakan angin dlm perut dan Doc bg sy ubat buang angin untuk kuarkn angin yg dimasukkn tu. Luka tempat tebuk tu doc jahit-- saya nmpk kesan jahitan masa doc tukarkn kain tampalan kt luka tu. Next week kena jumpa doc balik.

    Pasal diet berpantang tu, nk try folo la tips yg diberikan. Info yg berguna.

    Tq

    ReplyDelete
  36. Salam semua.. sy pon ada cyst.. lepas besalin anak petama 7thn lps saya senggugut teruk setiap kali period.. 3x scan doktor yg belainan.. besar cyst around 3.4 -3.5mm je n x perlu dibuang.. tp nak tanggung period pain setiap bln tuhan je yg tau.. adakah ini tanda2 cyst saya jenis endometriosis??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Sis,

      Kalau sakit tu teruk sampai tak boleh buat kerja, doktor saya hari tu decide utk operate. Sis boleh dapatkan pendapat dari doktor lain. Setiap doktor lain caranya.

      Delete
  37. Saya pun lepas menjalani laparoscopy buang cyst jugak.. 18hb hari tu , skrg dh smgu start keje.. Nk tnye pengalaman laa , pnh x krem perut selepas operation tu ? N , lendir b'campur darah yg sdikit.. Xlaa kerap , once kalo bergerak tlalu byk.. Sy pnh krem smpey xbleh nk gerak.. Hari tu , doc ckp tiub sblh kiri dh rosak.. Huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pernah juga. Sehingga sekarang kadang2 ada rasa sakit di tempat operate. Doktor saya ckp itu perkara biasa bagi pesakit endometriosis.

      Delete
  38. salam, kalau lepas buat operation laparoscopy tu boleh ke kite jln2 ye..sbb sy stdent & sy cadang nk buat operation mase cuti seminggu, means sy akn bercuti 2 mggu je then start pegi klas mcm biase..boleh ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Bergantung kepada keadaan sis. Saya tiga minggu lepas operate terus mandi swimming pool. Hehe.

      Delete
  39. Allah.. ngeri pulak baca pengalaman korang huhu sy baru nk plan utk operate cyst next week.. takut pon ade bila baca.. rasa nak cancel je oeration.. cuba tabahkan hati & niat untuk dapat baby.. amin inshaAllah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai Pink!

      Tabahkan hati ya. Insya Allah dipermudahkan segala urusan. ^__^

      Delete
    2. Smoga cepat sembuh....sy pun baru 12 hari mjlani operation buang cyst di hospital krj..Alhamdulillah semuanya berjalan baik.selepas operation sy dtg period slama 4 hari..sy xpasti sama ada period atau kesan operation ...bab makan...sy berpantang mcm org bsalin..luka ok n xder rasa gatal cuma rasa sakit bila kita bergerak lbh sikit.susah nk bend atau ambik brg.solat pun sy buat acara duduk...rukuk mmg xleh.sy buat apa yg tmampu.sblm kluar wad sy diberi suntikan lucrin utk mgehentikn period slama 6 bln.hrp2 sy dpt mgandung lps nie..hehehe..Itu shj yg dpt sy kongsi kn. ...he3.

      Delete
  40. Sy bru lps 3 mggu laps sbb endo.umr bru 19.tpi xbrpntg..ade something berisi air dkt tmpt jahitan..tpi sy xsakit.normal ke?.dan jahitan tu agk2 bla nk trbukak.?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai Zulaika

      Jahitan tu takkan terbuka. Dia akan cantum. :)

      Kalau macam ada air berkumpul tu, takut juga ada jangkitan. Nanti bila follow-up dengan doktor, tanya kat doktor awak ye.

      Delete
    2. Ok..tq sis..mklumat yg sgt brguna utk sy..sbb lau apa2,mmg mkcik Google dlu yg dcari..

      Delete
  41. Assalam..FH..sy baru smlm buat laporoscopy cystectomy..saiz 11×13cm..arini alhamdulillah dh boleh discharge..sy pon kembung perut asyik terkentut2..sakit bahu n pinggang tp bearable la..mmg ade ubt utk kuarkan angin ye..doc sy cuma bg ubt tahan sakit je..n since husband sy keje gov,so sy xperlu byr ape2..
    Thanks sbb bg info yg sgt detail..kurg2 ade jgk la ilmu utk dri sdri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam

      Welcome.. Saya cuba yg terbaik dlm menulis perkongsian. Nanti minum air halia ye. Hehe. Selamat berpantang :)

      Delete
  42. Salam fh,
    terima kasih kerana berkongsi makumat ttg pengalaman awak menjalani procedure laparoscopy .
    sy baru jalaninya semalam 16 march 2016, and discharged from hospital hari yang sama.
    tp bila kat rumah luka saya dipusat tu berdarah sikit, sy notice pagi tadi... is it normal?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm Siti.

      Berdarah sampai menitis ke darahnya atau terkopek luka tu?

      Delete
    2. Sorry lambat reply sebab kena pergi ke hospital semula ambik bacaan bhcg
      Xdela banyak darah nya... tapi panik bila nampak darah keluar sebabnya sebelum ni masa beranak ceaser xde pula darah keluar... lagi besar jahitanya

      satu lagi nak tanya fh...
      kenapa ya saya asyik terberak2 lepas operate... masuk makanan jer... mesti nak terberak cair.
      adakah saya terkena jangkitan post operation
      tp masa sebelum operation tu saya memang mengambil antibiotik augmentin... sebab tekak saya bengkak.
      adakah ini kesan daripada ubat antibiotik tu. Ni dah hari ke tiga daripada operation
      risaula

      Delete
    3. Berkenaan cirit birit tu semua saya kurang pasti. Ikut juga apa makanan yg awak makan. Kalau makanan yg disediakan dgn cara yg bersih dan selamat, Insya Allah ok. Tp kalau masih ada cirit birit, lebih baik rujuk doktor yg lebih pakar.

      Tekak rasa perit tu mengikut pembacaan saya sebab kesan ubat bius yg dia masukkan ikut mask yg tekup kt mulut kita tu.

      Delete
    4. Terima kasih fh kerana berkongsi pengalaman awak. Izinkan saya untuk create link dgn blog fh sbg kredit untuk bacaan berkenaan tajuk laparoscopy ni

      Agak

      Delete
    5. Agak2 lepas seminggu kita bole mula drive balik tak, sbg persediaan untuk aktif semula.
      Salam

      Delete
    6. Boleh silakan share info yang awak dapati bermanfaat. Hehe.
      Pasal drive tu, depends kalau perut masih rasa perit. Tak kot..

      Delete
  43. Hi..
    Sy dh setahun buat laporoscopy ni. Tapu, masih ade rasa sakit kt bhgn kanan perut. Sejak buat procedure ni, tumit kaki kanan sy asyik dok sakit je. Dh berbulan2 dh. Ade sesiapa alami simptom sprt sy?
    Tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ada sakit juga tu di tumit kanan. Tapi bila check rupanya sebab ada plantar fascitis. So pergi buat rawatan dengan physio.

      Delete
  44. Salam.nak tny lepas operation period dtg exactly date period sblm operation or lambt ye?sbb sy xdelay 5 ari dah..risau plak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm, saya dah tak ingat dah. tapi ikutkan fakta period akan datang juga. Kalau dah sampai sebulan lewat dtg period tu maybe elok rujuk doktor puan

      Delete
  45. Sy pun operate cara ni..just sy buat 2 operation sekaligus cyst n appendix.mmg x pantang sgt but bile mkn ikan pari lpastu sy ken cirit birit.ada effect ke ikan pari tu sbb org kt ikan tu berbisa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai.

      Ikan pari? Tak pernah dengar lagi pasal bisa. Tapi cara masakan tu boleh effect juga kalau yang jenis pedas tu sebab high acidity.

      Delete
  46. Perkongsian terbaik. Saya menjalani pembedahan dermoid cyst dan ovari kanan juga d buang. 13mei2016.cuti 2bln dh. Tp masih sengal kwsn opt. Br drive 3 hr wow sakit menyengat. Apa pon alhamdulillah Allah beri kesembuhan. Tiada sintom sakit ...pergi hosp check hal lain jumpa cyst. Then bedah. Very fast. Rm30k.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wow. RM30k ye sis? Boleh I tahu di mana you buat prosedur tu? Good sharing too..

      Delete
  47. Salam...sy pon da operate..tp x tahu pulak x boleh period selama 6 bulan..sy period mcm biasa...tp sy ketumbuhan nama teratoma..sejenis cyst jugak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah masa tu doktor saya maklumkan untuk elakkan pertumbuhan dia, salah satu cara ialah dengan tak period. Tapi bergantung kepada kita juga. Sebab tak semestinya dia akan membesar balik, jadi yg penting buat follow-up setiap 6 bulan.

      Delete
  48. Mmg kena kawal period 6months ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bergantung juga. Elok berbincang dengan doktor yang merawat berkenaan cara terbaik untuk rawatan susulan. Ada banyak cara. =)

      Delete
  49. Pengelaman yg sama.. Saya pun lepas operate 25/1 lpas.. Atas sbb saluran pemakanan sya smpit sdkit.. So diarang panggil Alchasia cardia.. Mmg bius penuh.. Last2 dah kat katil. Lah dah siap rupanya pmbdahan saya.. Syukur sngat.. Sbb masa sehari sblum pmbdahan tu ada dkter pakar dan dktr bius yg akan bdah dan mmbius sya nnti kata. Mgkin akn ada risiko.. Tapi masatu dh tk nk fkir sngat kita cma berserah pada tuhan. Tapi bersyukur, bgi sya inilah hdiah yg pling berharga tahun 2017 ni, sbb sya mmpu makan sperti sdia kala slpas setahun lbih sya skit ni.. 20/1/2017 hatijadi saya, 22/1/2017 msuk wad, 25/2/2017 pmbahan.. 28/1/2017 sya dh kuar wad.. Masa pmbdahan tu, pagi, ptang sya dh boleh jalan2.. Kat sktar wad.. ��.. Mgkin sya cpat brgrak tu dkter discaj awal.. Tapi sya sngat2 bersyukur, harijdi sya sngat bermkna tahun ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah.. Semoga cepat sembuh ye. Dan selamat hari jadi.. =)

      Delete
  50. Salam fh. Syukur Alhamdulillah jumpa blog. Dapat lah sedikit sebanyak ilmu pasal cyst. Sy Bru blik dr jumpe doktor. Tahun lepas bulan November doktor ckp sy de cyst dlm 5x5 pastu tgg temujanji bulan Februari ni... Lpas temujanji latest Ni... Die ckp cyst sy dh mnjdi byk... Takut pula dgr... Die ckp cyst endometriosis pe benda... Lpas d explain sdkit sbnyk sy fhm sy mnglmi cyst coklat...Adkh cara operation adlh tebuk2 juga?? Thanks fh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm Niza,

      Selalunya, dr akan buat secara tebuk (laparoskopi) sahaja, melainkan ada situasi yang menyebabkan perlu buat secara open (laparotomy). Anything, dr akan bincang dengan puan dahulu dan jelaskan jenis pembedahan yg akan dijalankan.

      Delete
  51. Assalamualaikum. Sy akan buat lap 28 mac nanti utk cek tiub sama ada tersumbat or tak.sbb sy tgh ttc.takut sgt2 sbb xpernah masuk OT.dari cara doc explain td nmpk mcm simple je prosedurnya. Tp bila baca experience org lain mcm scary jugak. Heee.doc kata mc maybe dlm 4 hari. Xtau plak ada yg smpai 2 weeks. Ke bergantung atas kes? Sbb sy bukan sbb cyst tp sbb nk cek tiub. Apa pun doakan sy ya. Nervousnya nk buat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam.
      Ya bergantung kepada jenis rawatan dan prosedur yg dilakukan juga.

      Selamat menjalani lap ya... dan semoga cepat sembuh. =)

      Delete
  52. Salam..Nak tanya ape maksd laparoskopi &laparotomy

    ReplyDelete
    Replies
    1. Laparoskopi tu, saya ada jelaskan di atas. Beserta dengan gambar. Laparotomy tu, dia belah perut kita.

      Delete
  53. Assalamualaikum... Hi FH.. Sy era.. Hari nie hari kedua sy berpantang.. Sy buat Laparoskopi untuk tiub folopio sy yg di belah kiri.. Akibat jangkitan kuman... Doktor dah bukak dan jahit semula.. Doktor jgak ckp tiub sy tertutup dan membengkak... Tp skrg dh ok... Soalan sy.. Boley ke slpas pntg sy mncuba untuk Hamil?? Dah 7 tahun kawen.. Mmg nk sangat zuriat... Doa kn sy ye... 😄

    ReplyDelete
  54. Assalamualaikum... Hi FH.. Sy era.. Hari nie hari kedua sy berpantang.. Sy buat Laparoskopi untuk tiub folopio sy yg di belah kiri.. Akibat jangkitan kuman... Doktor dah bukak dan jahit semula.. Doktor jgak ckp tiub sy tertutup dan membengkak... Tp skrg dh ok... Soalan sy.. Boley ke slpas pntg sy mncuba untuk Hamil?? Dah 7 tahun kawen.. Mmg nk sangat zuriat... Doa kn sy ye... 😄

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Era, Insya Allah. Saya doakan awak dapat zuriat yg soleh dan solehah. Ameeen

      Delete
  55. kenapa first period akan lebih sakit daripada biasa? hari ni first day period selepas lap 23/3/2017... huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab baru sahaja di bedah kot, jadi laluan tu baru sembuh mungkin kalau ada luka ke. tapi jangan risau, kebanyakan orang lepas operate cyst, period dia makin better dan tak sakit compared to sebelum dia operate

      Delete
    2. Lepas lap i pun period delayed

      Delete
  56. I pun baru buat lap buang appendic.Dah mc 2 minggu tp still sakit.camne nk kerja?duduk kejap pun da sakit.boleh ke pergi balik hosp mintak dr mc lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf atas kelewatan saya respon ni. Dapat tak MC tambahan? Macam saya hari tu tak dapat. Kecewa betul. Hehe. Bergantung juga kepada keadaan awak masa tu. Kalau memang tak larat buat kerja, boleh je dapat sebenarnya.

      Delete
  57. Assalaamua'laikum.Hai FH, saya juga ingin berkongsi pengalaman saya berkaitan entri ini. Saya terjumpa blog FH ni semasa mencari tips pemakanan selepas pembedahan. Terima kasih kepada FH yang banyak memberi panduan pemakanan yang betul dan sihat. Saya menjalani pembedahan pada 2 Mei yang lalu secara laparotamy.Ini kerana doktor mengatakan saiz cyst itu terlalu besar dan diagnosisnya ialah bilateral ovarian cyst. Selepas pembedahan doktor menyatakan dia juga membuat prosedur myomectomy untuk membuang fibroid yg ditemuinya.Ia juga agak besar bersaiz 60x50x50mm. Selepas laporan dikeluarkan ianya ialah endometriotic cyst di sebelah ovari kiri sahaja. Alhamdulillah pakar o&g dan pakar bius caj 1 prosedur (cystectomy)tu je memandangkan saya tidak menggunakan kad perubatan/insurans. Sungguh mulia dan pemurahnya dapat doktor2 yg baik itu. Kemungkinan kos dia berbelas ribu tapi saya tak tanya la berapa hehe sebab itu pun dah bersyukur. Saya dapat MC hampir 6 minggu tapi itu lah rasa dah mula bosan pula duduk lama2 di rumah ni. Saya doakan semoga kita kaum wanita yang ditimpa ujian ini sabar dan tabah menerimanya dan diberikan rezeki zuriat di masa hadapan(buat yang belum)..Aamiin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ameeen... Tq atas perkongsian yg menarik. Semoga dipermudahkan segala urusan selepas ini. =)

      Delete
  58. Hai farah......saya baru menjalani lap ikat tiub.....dah seminggu......tp luka di bahagian pusat nie mcam x baik dan keluar air yg bau x menyenangkan. ....saya dah cuci hari2 dan kering kan mcam di nasihat kan oleh nurse .....tp dia keluar air .....boleh ke saya sapu calamine lotion utk kering kan bahagian tersebut

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setahu saya, kalau nak sapu apa2 pun, losyen antiseptic boleh lah. Awak tanya nurse atau Dr ya? Saya tak berapa pasti pasal perkara ni.

      Delete
  59. Hi FH...tq dgn perkongsian nih...sy jgk akan buang endo cyst di belah kanan ovari seminggu selepas raya nnti secara laparotomy sbb cyst besar kata dr...nervous jgk rasa...huhu..harap2 semuanya berjalan lancar...dan moga diberi rezeki zuriat nnti...Aminn...

    ReplyDelete
  60. Hi, pantang tak pantang sangat lah. Yang penting kena banyak berehat. Pastikan makan, makanan seimbang bila selera dah okey balik ye.

    ReplyDelete
  61. Hi FH, Saya disahkan ada ovarian cyst Tp skrang tgh pregnant 8mgu. First Scan cyst bru 4cm Tp sec Scan Dkt HKL dah jd 6cm and ada lg cyst2 yg baru nk naik. Doc tak suggest utk operation buat sementara waktu sbb dia Ckp boleh gugur sbb kandungan saya bru sgt lg. So saya tgu next appoiment utk follow up and Scan Then bru Doc decide apa patut buat. Doc Ckp cyst ni jadi sblum saya pregnant lg dan dia tye saya Takde rasa sakit ke sebelum ni Kalau period. Saya mmg tak rasa sakit apa2 cuma sejak pregnant perut saya kerap sakit and dari situ detect cyst ni. Ada ke cara lain selain operation?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setakat ini yg saya tahu, memang secara operation untuk buang dia. Eloklah awak berbincang dengan doktor awak. Mengikut pengalaman yang berkongsi di sini, kalau tengah mengandung memang tak galakkan usik kawasan rahim tu. Selagi cyst tu tidak mengganggu kehamilan awak.

      Delete
    2. Are you Louis... nk tau jugak apa cerita slps bersalin..

      Delete
  62. salam FH..mmg tahu ker, yg FH ade cyst.?

    ReplyDelete
  63. slm..
    sy ade cyst 14cm di ovari kiri n 2cm lbh ovari kanan.dR explain kne buang ovari kiri sbb cysts dh bsr.tarikh operate blm tau sbb tgu result darah n ct scan dlu.govt hosp...
    bln 12 ni sy akn khwin..bole ke sy hamil dlm mse tdekat tu? klo sy tolak mkn pil/cucuk elak period tu, incase sy akn operate bln 9 atau 10, period sy pd bln 10 atau 11 atau mybbkn tumbuh lg ke cysts ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm.

      Ada lebih kurang 20 sebab kenapa cyst boleh terjadi atau tumbuh semula. Saya tak berani komen bila exactly cyst akan tumbuh semula. Jadi apa2 pun Yasmin kena selalu consult dengan pakar. Bila dah berkahwin dan TTC (try to conceive), pakar akan consult akan langkah yg seterusnya dalam rawatan cyst ni.

      Delete
  64. slm..
    sy ade cyst 14cm di ovari kiri n 2cm lbh ovari kanan.dR explain kne buang ovari kiri sbb cysts dh bsr.tarikh operate blm tau sbb tgu result darah n ct scan dlu.govt hosp...
    bln 12 ni sy akn khwin..bole ke sy hamil dlm mse tdekat tu? klo sy tolak mkn pil/cucuk elak period tu, incase sy akn operate bln 9 atau 10, period sy pd bln 10 atau 11 atau mybbkn tumbuh lg ke cysts ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Semuanya bergantung kepada individu. Ada yang akan tumbuh lagi, ada yang dah buang, dia tak buang dah.

      Delete
  65. Salam sis farah, terima kasih atas perkongsian sis.
    Sangat membantu


    http://legasikekja.blogspot.my/2017/08/ovarian-cyst-belenggu-ibu-hamil.html?m=1

    ReplyDelete
    Replies
    1. aslm semua..saya ingin berkongsi kes saya pula,,pada 15/8/2017 ni sya telah menjalani pembedahan yg agak besar ovarian cyct menyebabkan saya kehilangan set hamil dahlah sya xkahwin lagi..huhuhu. Mgkin bukan rezeki pada anak..Tuhan lebih tahu..mgkin ada hikmah..
      Pembedahan tersebut telah mengeluarkan 12 kg berat,,,huhuhu...suatu pembedahan yg sulit kata dr...pada awaknya dr bagi cuti 2 week,,,tp memandangkan sya masih agak lemah pergerakan maka dr sambung lagi cuti 28 hari...Skrg masih cuti & berpantang jugalah..makan sayur yg rebus jak...ikan pun rebus...sya makan ikan haruan fresh yg direbus selepas 10 hari jahitan dibuka dalam 5 hari gitu,,,mmg nurse pun ada pesan jgn mkn byk sgt pati ikan tu nnt menyebabkan usus berpintal2.. dr check apendik masih ok so xyah buang,,so yg dibuang cyct &set hamil je..Belahan dalam 30cm...skrg luar dah kering tp dalaman xpasti lagi...sya minum air halia + serai + madu utk buang angin...setiap hari awal pagi sebelum sarapan sya amalkan minum madu & pas tu makan 3 biji kurma...mcm ok juga...

      Delete
  66. Syukurlah jumpa entri FH. Akak baru hari keenam laparoscopy. Memang masih belum boleh move on sangat. Hanya mampu makan sesudu makan nasi saja.

    Akak pernah pembedahan bersalin 3 kali. Tapi pembedahan kali ini memang sangat berbeza. Kadang memangis dibuatnya. Buruk nau rasa. Dah 32 tahun, anak 3 orang, pun menangis juga.

    Akak betul betul lemah. Kejap kejap muntah. Makan atau minum sikit, rasa tak selesa perut.

    Cuma ada terbaca komen tentang makanan yang tak boleh di makan. Akak dari hari pertama makan jelly gamat. Risau pula memberi kesan kepada proses penyembuhan.

    Punca akak laparoscopy disebabkan usus melekat selepas czer dan buang apendix.

    Apa pendapat FH?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga cepat sembuh kak..

      Yang berkenaan pelekatan bahagian dalam kita tu kak, sebab tu lah doktor tak bagi saya minum jel gamat ke aloe vera ke. Sebab cantuman tak pasti kak. Wallahua'lam.

      Untuk penjagaan luka dalaman tu, badan boleh sembuhkan sendiri asalkan kita makan makanan sihat dan seimbang kak. Kalau jenis tak makan sayur dan buah, baru lah kita perlu makan vitamin sebagai supplement.

      Delete
  67. salam kak FH..dlm masa 2 minggu akan dtg sy akan laparoscopy. .terima kasih sbb share experience..tp sy nk tanya ttg lps operate tu.. yg dr suh pilih samada kena mkn ubat hormone atau mengandung..sy takut nk mkn ubat hormone tu. sy ni muda lagi dan nak kawin pon xde calon lagi ni.

    so what should I do?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Akak pun tak kahwin lagi dan takde calon. Tapi tetap tak ambil ubat hormon.

      Lagipun tu kena bayar sendiri. Takde Guarantee Letter from majikan, jadi akak tak buat. Tu je reason nya. Hehe.

      Delete
  68. Salam kak FH. Hri tu ade pegi jmpe doc. Doc sruh sy ambk ubat vissane slama 4 bulan. Bulan prtama lps ambk ubat tu,period. Lps tu xperiod langsung dh. Hmpir 3 bulan xperiod. Normal ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm.

      Sefaham saya, bila jadi macam ni kena tanya doktor yang prescribe kan ubat tu dekat awak. Biar dia check keadaan dalam rahim untuk pastikan takde apa-apa yang serius.

      Delete
  69. Berulang kali saya baca blog sis ni. Mula2 hari tu saya baca sebab saya operate buang fibroadenerma dekat breast. N lpas operate tu doktor suruh sy cek perut. Sebab mcm ada problem . Perut keras. Then bila da pergi cek dgn doktor after a month doktor cakap sy ade cyst. Sy mmg xde simptom apa period cycle normal n xde sengugut. Tetiba doktor ckp ada cyst yg dah besar dah . Saiz 17cm x 9 cm. Sekarang tgh menunggu waktu untuk operate. Lg 2 bulan 26/1/2018. Takutnya la Ya Allah. Sebab dah la xkawin lagi tapi kena buat operate secara laporatomy tu ��..macam mana ye lepas operate tu. ??Boleh ke kita handle diri kita sndiri tnpa bantuan.Risau betul. Tak tahu sape la nak jaga sy ni. Mak pun dah tua tak berapa sihat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insya Allah.. Pembedahan tu selamat. Saya doakan semua urusan dipermudahkan.

      Delete
    2. Alhamdulillah. Saya da selamat dibedah pada 29/12/17. Tarikh operate saya diawalkan sebab ujian darah tu tinggi. Selamat cyst saiz 20x10 cm dikeluarkan dan ovari kiri kena buang 😓. Sedih. Tengah tunggu result operate haritu. Harap2 bukan kanser

      Delete
    3. moga tabah dan sabar gugurl. harap² awak makin sihat. moga² kiya sama² amalkan pemakananan yg seimbang utk jasmani & rohani dn bersenam.

      buat FH, sy tgh fikir siapa la yg blh jaga saya andai saya setuju laparoscopy cyst 8.5cm x 6.2 x 8.3 dan fibroid 4.4cm x 3.4 x 3.9 . rasa bengong sekejap 😢

      Delete
  70. hai dear.. same pengalaman saye..hari ni hari ke 5 saya lepas oprate.. kandungan luar rahim..sangt mengimbau kenangan lepas bace ni..still in pain..masih payah nk bgun..time2 mcm ni mmg kita perlukan support kan...alhamdulillah rasanya lepas saat sukar..cume emosi mmg kene jga hahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu.. emosi kena jaga. Masa ni kita akan rasa tak berdaya dan tak mampu. Jadi kena banyak-banyak bersabar.

      Delete
  71. Cyst memang tak kan kita tahu ,melainkan kita ada buat pemeriksaan kan-SALIZA SACHARI-

    ReplyDelete
  72. salam farahani. terimakasih banyak2 krn sharekan pengalaman dan selalu jawabkan soalan2 . mak tlh jlni lap baru 5 hari utk buang fibroid dan alat hamil. brp lama sbnrnya mc yg perlu utk sembuh?
    . dr sarankan ambik hormon utk elakkan drastic menopause. nak tanya pendapat farahani. terimakasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waaaikumsalam.

      Terima kasih atas soalan.

      MC hari tu saya dapat hanya 2 minggu.

      Maaf soalan berkenaan pil hormon tu memang kena dijawab oleh pihak yg lebih pakar.

      Delete
  73. Assalamualaikum....FH, sy br 12hr bt lap kt hosp s.alam... sbb hermmo cyst pecah n ectopic pregnncy... luke sudah kering... tggl sikit2 bsh dpusat.... tp sy ade skit d bhagian pggang kiri... follow up check up 21/3/18... normal ke skit pggang n lenguh2 bdn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Normal.. Memang salah satu side effect nya sakit pinggang. Tapi jangan risau. Sementara sahaja.

      Delete
  74. Hi, sy ad cyst dkat both ovaries . Tak besar 2.7cm on right, 4.06cm dkat belah kiri, tapi sakit time period tu memang rasa nak mati dah. Nak berjalan pun tak boleh, pinggang rasa nak terbelah dua. Kalau ke swasta. Doc akn oprate tak mmndgkan sy dah tak snggup nak thn sakit stiap bulan. OnG kerajaan suruh mkn ubat dulu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi.

      Thanks atas soalan. Ya, kalau dah terlalu sakit tu mungkin doktor akan suggest untuk operate. Apa-apa pun eloklah berbincang lebih detail ya

      Delete
  75. Hi..tq atas perkongsian...13/8/2018 saya baru jer melalui larascopy incisional hernia repair..apa dia incisional hernia repair? Saya kena hernia..slps pembedahan bersalin ank no. 4..luaran ok..tp dlman yg terbuka...

    Larascopy ni dipilih sbb klu buat ceaser biasa..luka lmbt baik..jd beli mesh & tagger rm1940.00 utk ditampal didalam perut..

    Disebabkan luka dlmn besar..saya rasa..doktor guna semua utk cover perut saya..

    Bius penuh..berjumpa 2 doktor bius yg x tau jahit apa di kedua2 pinggang saya...mmg sakit..

    Lps tu msk ot..masa nk msk air kt branula saya..menggigil sakit..pastu..diberi pernafasan pengsan..

    Sedar2..sakit tekak...dan kesan tebuk ada 5..hari pertama langsung x boleh bangun..bukan mls..tp sakit tahap rasa usus nk putus..hari ke 2..doktor bg ubat tahan sakit paling kuat...saya dipapah 1 misi 1 doktor pompuan..sbb tebukkan..luka x nmpak..

    Tp..sakit dlm..mengerang mlm2..x boleh mengiring..rasa ada mende tertarik...

    Hari ni berpantang hari ke 9. Baru beli gamoden...

    ReplyDelete
  76. Mahalnya.. goverment tak cover ke ya pembedahanfibroid
    ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak silap saya.. Pembedahan itu di cover oleh government kalau kita ada GL. Tapi kalau ada alatan tambahan, kena bayar sendiri.

      Delete
  77. Salam FH, macam mana keadaan perut awak sekarang? ada sakit2 atau sengal2 lagi tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm Intan..

      Dah 5 tahun dah.. Alhamdulillah period macam biasa.. tak sakit yang luarbiasa.

      Delete
  78. Assalamualaikum sis.. Sy ni bru penghidap cyst sebsr 10cm.doc sugest operate scepat mgkin.tpi sy tkt. Blh x sis bg pndapt perlu ke sy jlnkn operate scepat ni.. Tq

    ReplyDelete
  79. Klu da discharge, bole mandi dn bks luka tu boleh kena air x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh. Melainkan ada luka yg terbuka dan berdarah mengalir tak berhenti. Elakkan dia kena air.

      Delete
  80. Assalam..wlpon tau sis dh lama buang cyst..nk tanya gak..sbb dh ada pengalaman..saya baru 5 hari operate laps cyst 5.8..saya masih sakit ari2 dan sakit belakang..adakah ianya normal slps operate..berapa lama nk elok yer.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..

      Ya. Normal. Ambil masa beberapa bulan juga untuk hilang sakit tu.

      Delete
    2. sis ..kalo x jaga lepas buat scoop nie.blh bentan tak...saya nie x dok diam..hari ke 5 dh vacum umah😅bawak keta😅

      Delete
  81. Assalamualaikum... sis saya pun didapati ade cyst berukuran lebih kurang 5cm..and doc ade bg option sama ada nk operate laps or cut n open...pendapat sis la kan better operate laps or cut n open yek? sebabnya takut sangat nak operate sume ni... thank you :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam sis.

      Better laps sebab easier to jaga and faster healing process =)

      Delete
  82. assalamualaikum sis, boleh suggest tak makanan apa yang boleh dimakan selepas pembedahan cyst, harini dh hari ke 5, bosan saya makan bubur kosong ajer 🤣

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh jangan makan bubur kosong je.. makan lah bubur berlauk =)

      Delete
  83. Tqsssmmm... Dah afew days mencari info..

    ReplyDelete
  84. Saya baru buat laparoskopi utk buang hempedu. Hari ni hari ke 7, nak tanya tampalan jahitan dinperut tu boleh dibuka selepas berapa hari yer....twrima kasih

    ReplyDelete

Post a Comment

Anything wandering in your mind? Feel free to write...

Popular posts from this blog

Panduan diet selepas pembedahan laparoscopy/laparotomy

Pengalaman Excess Baggage dengan MAS Airlines