Martabat wanita yang telah berkahwin

Salam Readers,

Seperti yang kalian tahu, FH masih bujang dan belum ada perancangan untuk berkahwin dalam masa terdekat. Bila kita diletakkan dalam situasi begini, FH berpeluang memerhatikan sikap manusia terhadap wanita bujang.

Masyarakat Melayu kita ni, memandang tinggi kepada wanita yang telah berkahwin. Kalau dah kahwin, kira dia dah dianggap berjaya. Selagi masih bujang, itu dianggap satu masalah. Berkerut, menggeleng dan memberi respon, cerewet sangat kah memilih suami?

Kadang-kadang FH rasa, adakah bila kita dah kahwin ni, kita naik taraf seperti para wali?

Disaat lafaz akad nikah disaksikan 2 saksi dan para tetamu, seolah-olah tertutup sudah segala pintu dosa dan peluang maksiat. Hanya rahmat yang diberikan kepada insan berkahwin.

Satu perkara lagi, seperti kalau dah kahwin tu, dah boleh mati dengan aman. Kenapa masyarakat penting kan semua itu? Alhamdulillah FH tidak pernah ditekan oleh keluarga untuk berkahwin. Mungkin sebab tiada pasangan lagi jadi FH terselamat di sini. LOL.

Tapi begitulah hakikatnya. Wanita bujang barangkali tidak layak ke syurga. Wanita yang berkahwin lewat tidak mulia. Wanita bujang menjadi sasaran penilaian manusia. Dalam setiap tindak tanduknya, bila tersilap langkah akan di kata, oh sebab tu la bujang lagi. Begitu dan begini.

Bosan la macam ni. Ramai kawan-kawan FH selalu jadi sasaran manusia yang laju je menilai. Apa kita ni jadi beban masyarakat ke bila masih bujang?

FH rasa tak perlu sebut masalah berjela orang yang dah berkahwin. Kebenarannya ramai yang tahu orang dah kahwin juga ada beribu-ribu masalah tersendiri tapi tak sedar-sedar juga mana isu yang lebih penting.

Ini patutnya masuk IIUM Confession ni. Haha.

p/s: alhamdulillah, proposal FH dah lulus. Boleh teruskan research. Doakan FH ye.

Comments

Popular posts from this blog

Panduan diet selepas pembedahan laparoscopy/laparotomy

Pengalaman Menjalani Pembedahan Laparoscopy

Pengalaman Excess Baggage dengan MAS Airlines