Kapan Lagi...

Aaaaaaaaaaaaaaaaaa!

Boleh saya jerit lagi??
Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!

Nak jerit lagi sekali?
Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!

Saya tak tahu bagaimana kah hidup yang stress itu sehingga lah saya melalui saat praktikal ini. Setiap hari saya merasakan tekanan yang teramat hanya kerana saya merasakan selama ini apa yang telah saya pelajari hanyalah sia-sia. Sia-sia kah??? Define word sia-sia please... Ya.. Sia-sia bila segala yang lecturer ajari saya.. seolah-olah tidak melekat di dalam kepala saya. Jadi saya buat apa selama 3 tahun yang lepas di universiti ni???
Rasa macam dah buat macam2 benda.. Tapi kenapa tak menjadi juga???

Saya tak cukup usaha ke? Itu mungkin.. Tak cukup ikhlas ke saya belajar?? Inilah impian saya selama ini.. Atau.. ini adalah impian yg bukan sebenarnya? Jadi.. saya tak sesuai dengan bidang ini kah?? Kebolehan saya tidak mencapai keperluan dalam bidang ini kah? Saya patut tukar bidang lain kah?? Patut kah???

Seorang sahabat meminta saya bersabar.. Ye.. saya memang perlu bersabar.. Kerana Allah tidak akan memberikan ujian tersebut kepada mereka yang tidak mampu menanggungnya. Memang saya mampu bukan? Jadi kenapa harus berpatah semula?

Rasional Farah,.. Realistik... Ini bukannya masanya untuk mengalah. Saya kena bina semangat pejuang dalam diri saya.. Belum pergi berjihad di medan perang lagi.. But I guess.. Jihad di medan perang itu lebih mudah.. Tujuan dan matlamatnya jelas.. Mengalahkan musuh2 Islam dan targetnya untuk mati Shahid.  Jadi kenapa saya tak mampu mengadaptasi idea itu ke dalam 'perjuangan' saya ini..???

Saya harus.. Saya WAJIB berjuang sekarang.. Kalau tidak bila lagi.. Inilah nikmatnya..  Menjalani praktikal di perantauan... Wallahua'lam..


Comments

  1. teruskan berjuang wahai saudaraku..dan jika telahpun berusaha tetapi masih lagi belum mencapai keputusan yg cemerlang maka bersabarlah.dan terima akan ketentuan dan berusaha lagi.kadang2 orng kata,"ckp mudah lakan".tp itu jela nasihat yg terbaek mampu sy ucapkan..

    ingt lagi apabila seorang pelajar sekampus dngn sy tnye.."kenapa kadang2 bila kita berusaha,belajar rajin2,solat hajat dan slalu berdoa tetapi kte masih jg belum mendapat keputusan yg cemerlang.adakah itu tanda Allah x kasihkan kita?"

    hmm..bg sy,sbnrnye mereka yg mendapat result yg cemerlang itu x semestinya Allah kasih dan juga mereka yg mendapat result yg teruk itu Allah murka..jadi bila keputusan peperiksaan kita teruk bukanlah bermana Allah x sayang kita..itu semua dugaan semata-mata.yg penting kene bersangka baik kpd Allah..bersabar la ye
    :)

    ReplyDelete
  2. Dear Syah..
    Terima kasih sangat2.. saya memang perlu kan kata2 semangat sekarang ni.. ^__^

    ReplyDelete
  3. " Jika apa yang kau mohon lambat diperkenan-NYA, itu tanda Dia mengujimu, jika apa yang mohon cepat diperkenan-NYA, itu tanda Dia kasihkanmu, dan jika apa yang kau minta tidak diperkenan, itu tanda Dia punya sesuatu yang lebih baik buatmu".

    Kalau besar yang dituntut dan mulia yang dicari, maka payah melaluinya, panjang jalannya, dan banyak rintangannya. - Al-Ghazali.

    Seperti kata ustaz muda di atas, bersangka baik dengan Allah kerana itu sebaik-baiknya =).


    Fight to the last!

    ReplyDelete
  4. ye Pei Pan! saya dah sedar sekarang.. hidup x selalu nya indah.. langit x selalu cerah.. dan terang malam jarang berbintang.. tapi itu lah keindahan dan keajaiban hidup kita.. ^__^.

    Terima kasih atas nasihat!

    I will never give-up... Never will..

    ReplyDelete

Post a Comment

Anything wandering in your mind? Feel free to write...

Popular posts from this blog

Panduan diet selepas pembedahan laparoscopy/laparotomy

Pengalaman Menjalani Pembedahan Laparoscopy

Pengalaman Excess Baggage dengan MAS Airlines