Senarai 5: Kelemahan Perempuan

Wawawawa... Bias nye saya bila saya nak tulis senarai 5 ni.. tapi berdasarkan pemerhatian saya terhadap kaum Hawa ini (bermakna termasuk lah saya sendiri).. ini lah hasil yang saya dapat kongsi bersama rakan2 tetamu blog ini sekalian... Oleh itu... Saya persembahkan kepada anda sekalian....

Senarai 5: Kelemahan Perempuan
Nombor 1: Lokasi dan kedudukan
Haha... memang mengelirukan.. Kalau duduk dalam bangunan.. kami memang mudah konfius dengan kedudukan perkara yg di luar bangunan. Arah timur ke.. barat ke.. semua jadi lintang pukang. Misal kata kita tengah berbicara pasal kedudukan Maju Junction dari arah Sogo. Masa tu kita betul kat depan pintu kat dalam kedai roti kt Lower Ground tu dan menghadap ke arah Dunkin Donut.. Jadi kat mana kah Maju Junction??? Jawapan nya... Hahaha.. Fikir lah sendiri.. Agaknya otak wanita memang dah di patent kan utk menjadi lemah dalam hal ini.. Kerana itu wujud lah lelaki dan otak mereka yg x konfius dengan benda2 macam ini.So lain kali dah tahu.. Kalau nak baca peta.. Better suruh kaum Adam yg baca peta..

Nombor 2: Mengingati route @ arah perjalanan
Ha.. ni satu lagi yang saya notice pasal wanita.. Kalau nak suruh tunjuk jalan.. jarang mereka dapat memberikan arah yang betul. Dan kalau dah pergi berpuluh kali pun.. Ada sesetengah wanita yang masih konfius dengan 'route' nye.. Yer.. Boleh bagi excuse kalau tak ingat jalan ke tempat yang jarang2 pergi.. Tapi ni.. jalan nak balik rumah sendiri pun boleh konfius. Macam tak logik kan? Tapi ini lah realitinya. Saya berani letak peratusan bahawa hanya 60% wanita yang mengingati dengan jelas jalan kereta untuk pulang ke rumahnya tanpa bantuan sesiapa jika mereka memandu sendirian.

Nombor 3: Binatang Kecil
Tanya lah mana-mana wanita.. Pasti ada satu binatang yang paling ditakutinya. Yang kelakarnya binatang ini bukanlah binatang yang menakutkan seperti Buaya ke Ikan Jerung ke ape... Tapi haiwan domestik seperti Lipas, Cicak dan Kucing pun boleh menakutkan mereka. Sehingga saya pernah menafsirkan bahawa semakin tinggi kadar ketakutan terhadap lipas, semakin tinggi tahap ke-gedik-an wanita itu.. Haha.. Sorry.. Jangan rasa terhina pulak.. Saya cuma rasa hairan kenapa kita perlu takut dengan binatang kecil yang x akan membunuh kita.. Kecuali la kalau kita tercekik sebab tertelan lipas/cicak.. Gross! Haha.. Tapi bukan saya... Satu2 nya binatang yang paling saya takuti ialah Snake.. Sshh! jangan sebut nama dia kuat2..


Nombor 4: Jualan Murah
Classic! Satu kelemahan klasik dalam mentaliti kaum wanita adalah mereka berasa rugi dan tidak berbaloi untuk membeli sesuatu pada harga yang mahal sedangkan mereka mampu mendapatkan barang tersebut pada harga yang sangat2 murah semasa Jualan Akhir Tahun, Malaysia Mega Sale dan sebagainya. Hanya segelintir sahaja wanita yang sebenarnya bagi saya agak kasihan kerana mereka mengeluarkan duit beribu2 hanya untuk mendapatkan sesuatu yang baru pada permulaan musim sedangkan jika mereka bersabar dalam dua tiga bulan sahaja.. Harga barang itu akan jatuh merudum..

Nombor 5: Adegan sedih
Memang fanatik. dan juga obses. Wanita mudah sahaja "emosionally-connected" dengan jalan cerita di dalam Filem/Drama/Telemovie/Teater/Novel/segala jenis bahan penceritaan.. Ada seorang rakan saya dengan rela hati nya mendera emosi sendiri dengan menonton berulang kali drama korea yang endingnya sedih lagi menghancurkan hati. Peliknya memang pelik sebab modal air mata lah yg menjadi sub-plot utama dalam kebanyakan telenovela/drama rangkaian yang popular di dunia.. Kenapa perlu menyeksa hati sendiri saya pun tak mengerti.. kerana saya memang anti dengan genre sebegini.. Cuma saya memang x akan menahan diri dari menangis masa melihat Anjali dikecewakan Rahul sehingga dia membawa diri menaiki kereta api... dalam cerita Kuch2 Hota Hai la semestinya..

*Anda terasa?? Tapi inilah hakikatnya.. Tak semestinya setiap perempuan pun ada ciri2 di atas... Saya cuma berkongsi berdasarkan perhatian dan pengalaman... Wallahua'lam..

Comments

Popular posts from this blog

Panduan diet selepas pembedahan laparoscopy/laparotomy

Pengalaman Menjalani Pembedahan Laparoscopy

Pengalaman Excess Baggage dengan MAS Airlines