Wednesday, March 24, 2010

Manusia dan Label

Sejauh mana kita memandang seseorang dan mula mengkelaskan orang itu mengikut 'kategori2' yg wujud dalam minda kita sendiri?

Sememangnya kita mudah nak gelarkan manusia dgn sebarang perkataan..

COntohnya::: 

1) Seseorang melintas jalan dgn memakai spek hitam di tengah jalan yg redup.. Dia jalan sambil pegang tongkat... Kita mungkin terfikir>>>> ORANG BUTA??<<<<

tapi mungkin matanya kena infection dan kakinya dah x larat nak jalan... sbb tu lah dia pakai sunglasses dan bert0ngkat..

2) Kita tgh ronda kota raya time midnite.. dan nampak seorang perempuan pakai skirt pendek dan blouse sendat (memang sexy and slutty aah) tengah bercakap2 dgn seorang lelaki di kaki lima... Apa perkataan di minda??? >>> PELACUR???<<<<

3) Ada satu professor bagi ceramah pasal bio-whateva physics.. dia punya slides punya la berjela smpi nampak la cam sgt arif dalam bidang nya... So kita teros rasa dia... >>>>ACADEMICIAN??<<<

4) Kat kedai buku.. terserempak dgn minah cun pakai tudung labuh.. tgh cari buku2 agama... Dalam hati rasa >>> WANITA SOLEHAH!!<<<

Sebarang perkataan... yang meng-kategori-kan manusia mengikut acuan dlm kepala kita... itu semua adalah suatu persepsi..

Persoalannya adalah:::

Adakah gelas ini separuh penuh atau separuh k0s0ng??====>>>>>>>


Apa pilihan jawapan anda??? DIINGATKAN::  Tiada jawapan yang betul ataupun salah... 

Seberapa banyak label pun yang kita berikan kepada seseorang.. atau yg orang berikan kepada kita, kita seharusnya lebih selesa menilai individu itu sebagai dirinya sendiri..

Adalah amat TIDAK ADIL jika kita suka2 hati je nak label orang tu begini.. atau begitu..

Sebab setiap makhluk itu sama jer di sisi ALLAH.. Yang berbeza adalah catatan dalam buku amalan.. dan kategori NERAKA.. atau SYURGA..

Then, for him who Tagha (transgressed all bounds, in disbelief, oppression and evil deeds of disobedience to Allah). And preferred the life of this world (by following his evil desires and lusts), Verily, his abode will be Hell-fire, But as for him who feared standing before his Lord, and restrained himself from impure evil desires, and lusts, Verily, Paradise will be his abode.
(An-Naziat: 37-41)


SO.. DONT SIMPLY GENERALIZE PEOPLE.. and CATEGORIZE them.. Sebab itu adalah hak Allah.. bukan Hak Makhluk..


Wallahua'lam..

1 comment:

  1. saya nmpk gelas itu separuh udara..huhu..well..mengimani konsp husnuzzon billah..dlm erti laen,dlm hadis qudsi sebut"ana inda zonni abdi bi"..aku didalam sangkaan hambaku pdku..oleh itu,berterus2 lah berbaik sangka demi memelihara hati kita~~

    ReplyDelete

Setiap kata-kata yang lahir dari hati itu adalah milik anda.. dengan ilham daripada Allah untuk anda..