Monday, September 23, 2013

Nilai sebuah penghargaan

Salam kamu semua!

Selepas Aidilfitri hari tu, FH dapat satu emel dari cik Syahirah wakil ITBM yang lebih kurang berbunyi begini,

"Sukacita dimaklumkan saudari terpilih antara 10 pemenang terbaik Peraduan Ulas Buku ITBM"

Huhh?????

Masa tu rasa terkejut sangat macam nak melompat. 

Serius? 

Sungguh?

Betul ke FH dapat hadiah nih? Lepas tu kena hadiri majlis pula untuk ambil hadiah tu..

Blurr sekejap.

Tak sangka hasil ulasan FH mengenai buku Siddhartha terpilih kali ni jadi Top 10.

Bagi FH yang sangat asing dari khalayak sastera, FH rasa tersangat seronok dan terharu menerima pengiktirafan daripada juri (dengarnya yang panel penilai tu sasterawan negara). Walaupun FH sebenarnya target nak dapat Ipad Mini iaitu tempat ke tiga.

LOL.

Majlis tu dibuat sekali dengan Jamuan Aidilfitri untuk semua orang, jadi bayangkan betapa ramainya orang yang datang. Dan tentunya yang datang tu semua khalayak sastera.

Serius.

Orang yang FH kenal masa majlis tu selain daripada ahli keluarga sendiri, hanya lah SN A. Samad Said.. Saudara Pyan Habib. Itu pun sebab pernah nampak cover buku beliau yang ada gambarnya terpampang.

Dan.. Oh Yer.. Kawan lama FH masa sekolah dan PASUM ; Cik Ainunl Muaiyanah. Orang yang cadangkan FH baca buku ni masa mula-mula. Memang seronok pengalaman membaca Siddhartha. I kid you not. 

Para pemenang diletakkan di meja khas. Cuba teka????  Untuk pemenang ulas buku hanya ada 2 orang perempuan termasuk FH!      Lagi 8 orang semua lelaki. Tiba-tiba FH terfikir memang tak ramai ke wanita yang menulis/mengulas? 

Bila nama dipanggil naik ke pentas... FH rupanya dapat tempat Saguhati:Tempat ke Empat.

Sikit lagi nak dapat Ipad Mini!

Kecewa sekejap. 

Tapi FH sorang je yg macam kecewa sebab dapat Baucer RM100 dari ITBM. Pemenang lain lepas makan terus serbu kaunter buku sebab diorang happy ada diskaun 30%.

Apakah?

Nampaknya FH sorang je lah yang kecewa tak dapat gajet.

Keratan akhbar Berita Harian, 29 Ogos 2013.


Betul kan?? Ada 2 orang je perempuan kat atas pentas. Tahun depan kena ajak ramai lagi join nih.. ;)


Masa dah nak balik tu, kawan FH Cik Ainunl bawa FH jumpa pemenang tempat pertama;

FH tanya:  Sebenarnya saya nak tanya, berapa awak nak jual Note II tu??? (Dalam hati: Apa rahsia kejayaan dapat tempat pertama?)

Masing-masing ketawa..

Tapi serius. 

FH nak dapat Ipad Mini walaupun tak tahu sangat apa benda kegunaan dia sebenarnya.

LOL lagi.

Paling FH seronok sebab dapat tambah senyuman di wajah Ummi  dan Abah 


Alhamdulillah.. Sangat tak ternilai penghargaan dari ITBM ini bagi saya penulis picisan yang sekali sekala sahaja menjengah buku terbitan tanah air. 

Akan saya jadi kan ini semangat untuk menambah kerancakan dunia ulasan buku di Malaysia.

Insya Allah..

BTW, ada cadangan untuk saya ulas buku apa lepas nih???

No comments:

Post a Comment

Setiap kata-kata yang lahir dari hati itu adalah milik anda.. dengan ilham daripada Allah untuk anda..