Siddhartha: Advencer Si Pencari Ketenangan
Tajuk : Siddhartha
Penulis : Herman Hesse ( Penterjemah : Hedy Holzwarth)
Bahasa Asal : Bahasa German
Penerbit : Cetakan Kedua, 2009, Institut Terjemahan & Buku Malaysia
Halaman : 168 mukasurat
No Resit : ITBM02001608
Apakah hakikat kejadian manusia?
Mengikut ajaran Islam, manusia dilahirkan untuk menjadi Khalifah di muka bumi
ini dan juga beribadah kepada Allah. Itu adalah suatu penyataan yang
merangkumi keluasan dunia dan setinggi
langit biru. Sejauh mana manusia mampu memenuhi jangkaan itu,? Ia tertakluk
kepada usaha manusia itu sendiri.
Dalam
tamadun kemanusiaan, akan muncul manusia yang memberi manfaat kepada manusia
lain. Nama lain bagi manusia hebat itu ialah tokoh. Socrates, Siddhartha
Gautama Buddha, Nabi Isa, dan Nabi Muhammad (sekadar menamakan beberapa contoh)
adalah tokoh-tokoh yang menjadi sanjungan manusia biasa kerana keperibadian dan
juga falsafah kemanusiaan yang dibawa memberi manfaat kepada seluruh manusia di
zaman mereka sehingga kini.
[Edisi pertama Bahasa Inggeris 1951]
Novel ini telah mengangkat seorang
manusia biasa; Siddhartha putera Brahmin menjadi tokoh kepada
sebilangan manusia di abad ke 20. Falsafah kerohanian yang menjadi cagaran
Herman Hesse dalam novelnya diangkat menjadi medium pertembungan idea timur dan
barat pada zaman ketika Hedonisme dan Materialisme menjadi anutan manusia.
Siddhartha tekad dalam pengembaraan mencapai
ketenangan. Malangnya, tiada suatu pun unsur luaran berjaya mendidik jiwa
Siddhartha untuk menyelami hakikat kejadian alam dan manusia. Unsur luaran di
sini ialah Bapa Siddhartha, Samana, Govindha, Siddhartha Gautama Buddha,
Kamala, Kasmawani, Vasudeva dan Siddhartha Muda.
Plot yang dibentangkan bersifat
linear dengan selingan pertembungan idea antara watak-watak sampingan dan
Sidhhartha. Seperti puitisnya kesimpulan bahawa tiada perbezaan besar antara
idea dan kata-kata. Begitulah mudahnya Siddhartha berhujah dengan semua unsur
luaran.
Bahkan Gautama Buddha juga dihujani
dengan persoalan mengenai asas ajarannya;
“Ajaran Buddha membatalkan dan menafikan seluruh hukum
dunia yang kekal dan seragam melalui batas kecil persempadanan antara Samsara
dan Nirwana.”
Herman Hesse
sinis terhadap gagasan pemikiran anjuran Gautama Buddha dan membuat
penyataan berani bahawa pengikut Buddha tidak akan mampu mencapai ketenangan
sebagaimana Gautama Buddha yang sentiasa senyum. Govinda, sahabat baik Siddhartha sendiri digambarkan sebagai
pengikut Buddha yang terlalu asyik mencari sehingga tidak menemui apa yang
dicari.
[Terbitan Pertama 1922 dalam Bahasa German]
Wanita, Cinta dan
Kasih Sayang.
Saya berasa aneh dengan sikap
Siddhartha tatkala mudahnya dia tunduk dengan kemahuan Kamala yang inginkan dia
bercampur dengan manusia biasa. Seolah-olah Siddhartha sudah meninggalkan
sistem kepercayaan yang dia anuti selama ini. Saya tidak bersetuju dengan
pilihan Siddhartha menggadaikan pegangannya demi mempelajari seni yang Kamala
kuasai.
Latar belakang novel ini ditulis
seiring dengan kelahiran Buddhisme di India. Wanita pada zaman itu disamakan
dengan kasta Sudras. Pendamping, penghibur, suri rumah, tidak lebih dari itu.
Tetapi Kamala bukan sekadar penghibur. Kamala ialah pencinta, guru, wanita,
ibu, dan berkuasa membuat pilihan ke atas hidupnya.
Kamala menempelak
Siddhartha yang tidak tahu bercinta walaupun dirinya sendiri menganggap cinta
itu suatu pekerjaan.
“Walaupun begitu kekasihku, engkau tetap seorang samana
dan engkau tidak benar-benar mencintai aku, engkau tidak mencintai
sesiapapun....” – Kamala
Ya.
Memang benar Siddhartha tidak mencintai sesiapapun sehinggalah dia menyerahkan
perhatiannya kepada Siddhartha Muda, anak lelakinya bersama Kamala. Ketika
itulah buat pertama kalinya Siddhartha mengenali keperitan dan kesengsaraan dalam
sebuah percintaan.
Di dalam pengembaraan spiritual ini,
Siddhartha menjadi dewasa dek pengalaman yang ditempuhinya. Bermula dengan
pemuda Brahmin yang selesa dengan harta benda, dia menjadi Samana yang hidup
serba sederhana. Ironinya, Herman Hesse meletakkan Siddhartha di alam Samsara
lebih lama daripada tempoh alam kesedaran yang dilalui sebelum itu.
Siddhartha cepat belajar segala teknik
dan ilmu kehidupan semasa menjadi Brahmin dan Samana. Akan tetapi, memerlukan
bertahun-tahun untuk menyedari dia telah larut dalam fitnah dunia dan
kebendaan. Mungkin inilah sistem tarbiyah yang berkesan dan akhirnya membentuk
keperibadian Siddhartha setelah usia tua.
“Pengetahuan
boleh disampaikan. Tapi kebijaksanaan tidak boleh” – Siddhartha
Saya tertarik dengan olahan watak
Siddhartha yang begitu dinamik. Di dalam novel ini kita dapat melihat dia yang
berani, dia yang petah, dia yang bongkak, dia yang berputus asa, dia yang
merendah diri, dan dia yang akhirnya mencapai ketenangan.
Manusia boleh menjadi pelbagai
perkara bila dia membenarkan sesuatu berlaku terhadapnya tanpa kawalan. Di
sinilah kekuatan dalaman harus menjadi umpama sauh yang membuatkan kita
bertahan bila ribut melanda. Jika dalam novel ini Om merupakan kekuatan dalaman
yang diperlukan, sebagai umat Islam, kita tidak harus mengabaikan pergantungan
terhadap Allah. Itulah hakikat penciptaan sebagai makhluk Tuhan.
Akhirnya setelah mempelajari seni
mendengar sungai, Siddhartha perlahan lahan mencapai ketenangan. Sungai yang
zahirnya makhluk tidak bernyawa menjadi simbol kepada rahsia alam yang hanya
tersingkap kepada mereka yang berusaha memahami. Vasudeva sang pendayung sampan
bukan cuba memberi ajaran seperti watak-watak lain, sebaliknya hanya menunjukkan
jalan yang sebenar dalam merungkai misteri kehidupan.
[Edisi Bahasa Melayu Cetakan Kedua 2009]
Ini adalah novel falsafah. Penuh
dengan doktrin spiritual bagi mereka yang ingin menelusuri tebing jiwanya. Novel
ini tebal dengan ajaran dan falsafah Hindu dan Buddhisme seperti Nirwana, Atma,
Samsara, Om, Dewa, dan Brahman. Oleh itu, buatlah kerja rumah sedikit dengan
mengambil tahu pengertian istilah-istilah ini jika anda ingin menambah
kefahaman. Juga terdapat petikan dari kitab-kitab seperti Upanishad dan Veda.
Dalam setiap kebenaran, perkara yang
bertentangan dengannya juga benar. Ini merupakan hikmah dalam perdebatan yang menganjurkan
pendebat bersetuju untuk tidak bersetuju dalam masa yang sama. Herman Hesse
menjemput pembaca untuk merenung kembali sungai kehidupan yang telah dilalui.
Bacalah Siddhartha jika anda seorang
Melayu yang ingin meluaskan minda, seperti saranan Professor Diraja Ungku A.
Aziz. Bagi saya anda barangkali menemui novel ini mempunyai banyak karakter. Anda
mungkin membencinya, mungkin menyukainya, tenggelam dalam keasyikan, bertambah
kusut pemikiran, atau mungkin tidak gemarkannya langsung. Beranikah anda
mencabar sauh pemikiran yang sekian lama terendam dalam kolam takungan material?
Tepuk dada, tanya lah iman!
Kredit harus diberikan kepada usaha yang telah dijalankan oleh pihak penerbit dalam Bahasa Melayu agar lebih banyak lagi karya agung dapat dinikmati oleh khalayak pembaca bahan bacaan Bahasa Melayu.
Wallahua'lam.
Tepuk dada, tanya lah iman!
Kredit harus diberikan kepada usaha yang telah dijalankan oleh pihak penerbit dalam Bahasa Melayu agar lebih banyak lagi karya agung dapat dinikmati oleh khalayak pembaca bahan bacaan Bahasa Melayu.
Wallahua'lam.
Comments
Post a Comment
Anything wandering in your mind? Feel free to write...