10 perkara tipikal dalam drama adaptasi novel Melayu

Salam readers!

Bagaimanakah dengan 4 bulan pertama anda dalam tahun 2014? Hari ni FH tergerak nak tulis mengenai Drama Adaptasi Novel Melayu.

Dah jadi kebiasaan syarikat produksi menerbitkan novel popular dalam pasaran pembaca Melayu. Ada banyak kelebihan kerana novel best seller ni dah ada pengikut tersendiri dan sudah pasti pembaca nak tahu bagaimana novel bacaan mereka direalisasikan ke layar kaca.

FH perhatikan, sejak 10 tahun yang lepas, khalayak pembaca Melayu disajikan dengan lambakan novel, yang hampir serupa jalan cerita dan pergerakan plot. Agaknya dah kering idea ke penulis novel Melayu ni ye? Kemudian trend itu berjangkit pula kepada syarikat produksi untuk menerbitkan drama adaptasi daripada novel-novel popular ini.



Bagi FH menggalakkan budaya membaca dalam kalangan masyarakat Melayu itu bagus, kerana kita boleh lihat masyarakat berpusu-pusu ke Pesta Buku saban tahun demi mencari bahan bacaan. Tetapi bila kita lihat trend sebegini yang timbul, buat FH terfikir di mana peranan penulis dalam mendidik pemikiran pembaca.

10 PERKARA TIPIKAL DALAM DRAMA ADAPTASI NOVEL MELAYU


#1 Perkahwinan kerana keadaan mendesak

Dalam beberapa buah novel, penonton disajikan dengan babak-babak yang membawa kepada 'perjanjian perkahwinan' disebabkan keadaan yang mendesak supaya salah seorang daripada watak utama bersetuju dengan perkahwinan tersebut. Begitu sempitnya pemikiran seseorang itu sehingga terjebak dengan perkahwinan yang tidak direlakan dan kemudiannya sedar bahawa inilah jodohnya yang ditentukan Allah?

#2 Suami yang bersikap bongkak atau sombong

Sang Suami dalam kebanyakan cerita bersikap sombong, menyeksa isteri zahir dan batin, tapi sebenarnya sayang kepada isteri dan jatuh cinta dalam diam-diam kerana usaha isteri yang tidak putus-putus cuba memikat hati suami?

#3 Rumah/Kediaman yang mewah

Memang ramai orang kaya di Malaysia ini.

#4 Ibu Mertua berpangkat Datin/Puan Seri

Dah kaya mestilah berpangkat? Tak gitu?

#5 Bapa Mertua yang dayus

Bapa Mertua yang terlalu fokus kepada perniagaan sehingga membiarkan isteri buat perangai dan mekap tebal. Kadang-kala isteri bersikap kurang ajar kepada suami dan bersikap dendam terhadap menantu sendiri. Jadi ini perfect example of a marriage? Suami diam sahaja lepas tu ke masjid solat berjemaah dan berdoa dalam hati agar isteri dan anak-anak berubah.

#6 Kereta mahal yang selalu hanya nampak di showroom

Orang kaya di Malaysia memang ramai.

#7 The Other Women

Si suami yang curang dengan 1000 orang teman wanita bekerja sebagai model walhal isteri setia tunggu suami kat tepi meja makan dengan makanan yang siap terhidang. Suami kadang-kadang tak suka pun girlfriend tu tapi sebab ego dengan bini di rumah jadi sengaja biarkan isteri terseksa.

#8 Kawan baik (BFF) suami

BFF = Diari yang tahu semua cerita rumah tangga.

#9 Isteri berasal dari kampung/kawasan luar bandar

Ini menjelaskan kenapa isteri begitu setia dan rajin memasak. Ini kerana nilai-nilai murni sebagai surirumahtangga  ini telah diterapkan di dalam jiwa setiap anak desa walaupun selepas itu mereka bekerjaya sebagai office woman.

#10 Adegan benci tapi sayang

Suami marah marah isteri lepas tu cium isteri masa tidur. Isteri geram dengan sikap suami tapi lepas tu senyum sendiri bila mengenangkan wajah suami yang segak dan handsome.

Ini yang FH nampak dalam novel melayu dan kemudiannya drama melayu adaptasi novel. Anda boleh tambah lagi kalau mahu...

Salam Isnin semua!!

Comments

  1. setuju sangat ! disebabkan hal tu, ramai penulis novel dekat blog dan penulis baru sekrang ni banyak buat cerita cliche macam ni.

    ReplyDelete
  2. Tak semua novel melayu mcm tu, ambik positif. Yang klishe biarkan, yang tk klishe n jalan cerita lain dri yang lain kita ambil, harap maklum :)

    ReplyDelete
  3. Pale hotak hang komen atas. Sukati le..drama melayu adaptasi novel mmg hampeh. Asyik2 bisnes projek dato datin..bini baik trseksa

    ReplyDelete
  4. tahu xpe. cliche. fantasi semate mate. byk rupenye lelaki melayu kaye kat msia ni.baru aku tau.ceo pulak tu smue.wah wah wah rsenye aku x pnah knl waima sorang pon laki kaye ceo yg hensem lg perfect stakat ni.yg heroinnya pergh semue org suke n rmai btol org yg dengki n nk aniaya die.pling x leh blah citer yg heroinnya smpai smue wtk llaki dlm novel tu jtoh cinte thp gile gaban ngan die.keperasanan apakahhhh ini????datuk datin jgn ckplaa.anak raja bagai.come on lah.back to reality laa.

    ReplyDelete

Post a Comment

Anything wandering in your mind? Feel free to write...

Popular posts from this blog

Panduan diet selepas pembedahan laparoscopy/laparotomy

Pengalaman Menjalani Pembedahan Laparoscopy

Pengalaman Excess Baggage dengan MAS Airlines