Genap 3 Dekad

Salam Readers,

Sorry entri ini akan bercampur bahasanya sedikit. Kadang-kadang ada sesetengah perkataan itu, lebih selesa menuturkan nya dalam Bahasa Inggeris, jadi, FH akan guna kedua-dua bahasa.

Seperti biasa, setiap tahun FH akan menulis tentang Hari Ulangtahun FH pada tarikh nya iaitu hari ini, 3 Mac 2017. Paling istimewa kerana tahun ini genap 30 tahun usia FH dan dalam kata lain, genap 3 dekad sejak diri ini lahir di PPUM, Petaling Jaya.

Technically, I was born at 0106 hours, so I am enjoying the last hour of my 20's by writing this blog coz I feel that this blog contribute a lot to my development as a person I am today. By saying this blog, I mean you guys, the readers.

The readers who willingly reading my rants on my thoughts, my feelings and my activities. Maybe you found me through google or any platform, but I am so honoured to have the pleasure of 'killing your time' by reading my words.  The pleasure is purely mine.


Dalam usia menjengah, (masih denial state ya tulis menjengah padahal dah melangkah) ke 30 tahun ini, banyak yang FH pelajari tentang sikap dan perangai manusia. Lebih-lebih lagi diri FH sendiri. FH kini sedar yang sebenarnya kita mempunyai satu titik kawalan dalam diri kita untuk bertindak ke atas semua yang berlaku kepada kita.

Apabila kita berjaya menguasai titik kawalan itu, di situlah petanda kita sudah matang. FH akui, FH masih belum menguasai sepenuhnya titik kawalan itu. Walaupun sepatutnya dah mahir. Masih perlu latihan supaya lebih cekap.

This control point is non other than: Emotion.

FH juga sedari yang semakin usia menginjak ke 30-an ini, (noted yang masih guna menginjak). FH kumpul ramai sahabat baru yang genuine kerana kita akhirnya lebih mengenali diri kita dan dengan siapa yang kita mahu teruskan bersahabat.

Apabila prioriti berubah, sikap kita juga akan berbeza. Mungkin kita tidak sedar tapi orang sekeliling akan sedar. Kita sepatutnya tidak mengharapkan confirmation daripada sesiapa lagi. Kadangkala FH masih begitu, jadi ini salah satu perkara yang patut FH berlatih lagi. Bukan kah hidup ini satu proses pembelajaran?

Seterusnya, FH akhirnya dapat memahami konsep menjadi seorang yang pengemas. Yaaa I am a disorganized person. So, I set a few ground rules on becoming an organized person.
1. Assign things to its designated area or places.
2. Keep it back to its places after use.
3. Stick to the rules.

Empty and tidy area equals to empty and serene mind. Hopefully with these tricks I will manage to be more and more organized. Though I am notoriously known as a person who hate rules and always find a way to break it. LOL.

Kali ini, seperti biasa FH deactivate facebook. Yaaa sungguh dramatik walaupun di usia ini. Simply because I hate people wishing by typing two letters "HB". Like seriously, what kind of wish is that? Totally unacceptable!

Harapnya, banyak doa akan dimakbulkan pada tahun ini. Kalian doakan FH ya? FH doakan semoga kalian murah rezeki dan panjang umur. =)

Semoga kita sama-sama dapat berjumpa lagi pada 3 March 2018. Oh No.... masa tu dah umur 31 tahun ke? Tolong jangan ingatkan FH tau nanti...

FH
Truly yours

Comments

Popular posts from this blog

Panduan diet selepas pembedahan laparoscopy/laparotomy

Pengalaman Menjalani Pembedahan Laparoscopy

Pengalaman Excess Baggage dengan MAS Airlines