Senarai 6 : Magnet Kontra

Aku selalu pelik.. dengan sifat dan sikap Umi dan Abah aku. Mereka sangat sangat berbeza. Kecuali usia yang sama. Dua-dua pun lahir tahun 1961. Tapi itu pun Umi selalu gelarkan Abah sebagai "orang tua". Haha.. Aku selalu fikir... Kontra macam ini.. memang akan menjana keserasian kah??? Ye la kot.. Kalo tak.. tak lahir lah kitorang 7 beradik perempuan ni.. Hahahaha...


Bukti Kontra 1
Kalau Abah kata A.. Umi akan kata Z.
Pernah Abah paksa aku jadi Doktor. Sampai aku bergaduh besar. Dah nak jadi kes anak derhaka neh.. hurmm.. Tapi bila aku tanya Umi, umi cakap.. just follow your heart. (ceh.. cam kengkonon Umi speaking aa eh). Tapi seriously Umi x sokong kalo aku jadi DOktor. Akhirnya aku study Dietetik.. Bidang yang abah sangat2 oppose masa mula2 nak masuk U dulu.. tapi atas sokongan Umi.. aku mengambil risiko menentang permintaan Abah.. Hoho.. Love Umi for that..


Bukti Kontra 2
Umi sangat rajin dan serba boleh. Suruh masak.. memang terer gila. Suruh betulkan paip.. X payah panggil plumber man.. Suruh tanam pokok.. Semua pokok pun hidup. Suruh jahit baju.. Tiap2 tahun Umi jahitkan baju raya kitorang.. Sekali dengan langsir untuk setiap tingkap dan pintu dan juga almari di rumah kami.. Hoho.. Umi selalu ada masa untuk buat semua benda. Aku sangat respect itu.. dan suspect juga. Ahaks.. Dan Abah??? Hurm.. Abah bukan multi tasker. Which most of men are.... hahaha.. sedikit feminist di sini.. Abah budak bandar.. Nak tebang pokok pisang pun kurang arif. Hurm..

Bukti Kontra 3
Abah sangat realistik. Oleh itu beliau menjadi seorang yang sedikit pesimistik. Semua kata2 Abah berdasarkan fakta yang dah terjamin kewujudan nya. Tapi Umi berkata2 mempunyai sedikit unsur2 emosional. (Bukan kah semua Ibu memang sarat dengan emosi dan kasih sayang??). Cuma kadang2 Umi memang mudah percaya kepada perkara bukan2.. dan sangat tidak percaya kan perubatan Allopathy (ubat hospital). Beza dengan Abah.. Abah susah nak percaya dengan rumours.. Dan sangat konsisten dalam pengambilan ubat doktor2 konvensional.

Bukti Kontra 4
Umi mudah mesra dengan orang. Dan ramai orang senang dengan Umi. (Peramah sangat2). Tapi Abah??? Hurm.. kalo orang yang baru kenal dapat bertahan lebih 10 minit dalam perbualan yang rancak dgn Abah... tu dah di kira bagus aa.. Abah sedikit introvet. Lebih selesa dalam kelompok orang yang Abah kenal sejak bertahun2.. Umi pulak jenis tak takut dengan orang.. Dengan sesiapa pun boleh berborak. Jumpa org Kelantan.. Speaking Kelantan.. Jumpa org Jawa.. Speaking Jawa.. Even sebenarnya Umi orang Johor.. Hoho..

Bukti Kontra 5
Umi tak reti nak marah secara direct. Tapi bila nak luahkan kekecewaan bila kitorang nakal.. Umi akan buat teknik bersalah dengan nada yang perlahan. Contoh ayat::: "Korang ni.. Kalau Umi mati.. tak ada siapa nak basuh pinggan".. (seriously kitorang rasa cam nak tikam diri sendiri bila dengar umi cakap camtu).. Abah pulak suka tinggi suara.. rasanya satu kampung boleh dengar.. Contoh Ayat :: [baca dgn nada yg kuat] " Nani!!! Kau diam..! Korang berdua ni pantang jumpa mesti gaduh..!" Tapi setakat tu je la ayat nya..  Tak pernah kitorang adik beradik kena rotan ke ape.. so we all love Umi dan Abah for that.. Huhuhuhu..

Bukti Kontra 6
Abah suka bergurau juga sebenarnya. Tapi Umi lebih serius. Pernah satu kali tu dalam kereta Umi cakap kuat2 suh kitorang semua senyap sbb pening kepala... sampai semua terdiam. Tapi kesunyian tu x tahan lama sebab Abah start gelak dulu.. Adehh.. Aku suka bila Abah gurau pasal tarikh surat khabar atau kena kan Umi.. Sebab masa tu mmg nampak aa Umi n Abah cam pasangan yg bahagia..

Kesimpulan::
Aku sangat sayangkan Umi dan Abah aku. Aku berharap mereka akan kekal bahagia sampai akhir hayat dan menikmati hidup ini sebagai pasangan ideal.. Aamin...
Aku berdoa agar aku akan jumpa 'My Other Half' yang akan melengkapkan segala kekurangan aku.. dan memenuhkan jiwa ku dengan penuh kasih sayang.. Insya Allah..

Comments

  1. hehehe..sangat berbeza kan..tapi masih kekal bahagian..

    ingat pulak kisah wardina..dia dengan suaminya tak pernah sependapat dalam banyak hal.namun mereka sngt bahagian..sungguh romantik sebenarnya keadaan ini..

    jika semua sama jerk cam x best je..nk jgk gaduh2 manja kan..bila tiba masanya kemesraan muncul kembali dalam tidak disedari..indah kn.hehe

    ReplyDelete
  2. betol tu Syah..

    jadi kalau jumpa dgn seseorang yg begitu berbeza dgn kita.. jangan mudah benci kan dia..

    mana tahu orang itu lah jodoh kita..

    ^__^

    ReplyDelete

Post a Comment

Anything wandering in your mind? Feel free to write...

Popular posts from this blog

Panduan diet selepas pembedahan laparoscopy/laparotomy

Pengalaman Menjalani Pembedahan Laparoscopy

Pengalaman Excess Baggage dengan MAS Airlines