Tuesday, February 2, 2010

Tak Boleh ke Jadikan Masjid Macam Church?

Sekarang banyak isu Masjid dan Gereja di sana sini..

Tapi saya bukan nak sentuh isu yang berkaitan B ( Bom / Kepala B***) atau sebagainya. Itu perbuatan manusia yang tak bertanggunggjawab dan mana2 agama sekali pun mereka.. Tuhan tetap Laknat sbb Nabi Muhammad dan Nabi Isa tak ajar umat manusia jadi jahat dan bodoh.

Isu setinggan Masjid Negara tugas Jawi
KUALA LUMPUR - Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin (gambar) menyerahkan isu setinggan Masjid Negara kepada Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) untuk diselesaikan.
Katanya, ia bukan tanggungjawab Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) sebaliknya Jawi adalah pihak yang paling tepat untuk mengambil tindakan kerana ia melibatkan institusi masjid.
"Isu setinggan ini saya serahkan kepada Jawi untuk mengatasinya termasuk menyelami masalah yang dihadapi oleh mereka yang menumpang tidur di waktu malam di situ," katanya selepas menghadiri majlis meraikan kelahiran baru dan sumbangan hamper kepada pesakit di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) di sini semalam.
Beliau berkata demikian sebagai mengulas laporan muka depanKosmo! semalam mengenai golongan merempat dan penagih dadah yang menjadikan persekitaran Masjid Negara sebagai tempat tidur mereka setiap malam.
Menurut laporan itu, keadaan sekitar Masjid Negara tidak ubah seperti penempatan setinggan terutama pada waktu malam apabila dipenuhi puluhan lelaki yang tidur di atas bangku atau bentangan kertas dan keadaan itu telah berlarutan sejak lebih 15 tahun lalu.
Sementara itu, Timbalan Ketua Pengarah (Operasi) Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK), Prof. Dr. Mahmood Nazar Mohamed menyatakan kesediaan pihaknya untuk menahan penagih dadah yang menjadikan Masjid Negara sebagai tempat bermalam.
Menurut beliau, walaupun tindakan itu di luar bidang kuasa AADK tetapi pihaknya bersedia berbuat demikian jika diminta oleh pihak Masjid Negara.
Sumber : Kosmo! (2 Februari 2010)

Saya nak tanya pada anda..

Apa fungsi masjid??
Adakah sebab perkataan Masjid itu berasal dari perkataan Arab yang bermaksud sujud.. Maka kita hanya perlu sujud@ solat je kat Masjid? Atau hanya sbg tempat nak mendirikan 'masjid' atau dlm erti kata lain bernikah kahwin. Atau sekali setahun ramai2 join Hari Raya Qurban utk korbankan Lembu/Kambing/Unta??

Habis selain itu.. Tak boleh nak buat benda lain ke dekat Masjid??? 

Fungsi masjid bukan setakat upacara keagamaan, nikah kahwin dan sebagainya. Ia tempat paling mulia di sisi Umat Islam selain Tanah Suci Mekah dan Madinah. Yer la.. Kata pun Rumah Allah. Habistu umat Islam tak boleh berumah di Masjid??

Kenapa tak di wujudkan satu peruntukan khas bagi setiap masjid di negara ini satu tempat perlindungan kepada insan2  yang kurang berkemampuan macam pihak gereja selalu amalkan..?

Buat masjid sebesar2 alam tapi tak ada siapa boleh tinggal untuk bermalam ataupun menumpang teduh? Huh...?? Pagar masjid pun di buka macam ada office hour. Bila habis waktu solat.. Teros tutup pagar, mangga besar2 sebab takut pencuri datang.

Percaya atau tidak, kalau insan2 yg kurang berkemampuan tinggal di masjid dengan satu tempat khas utk diorg tinggal, macam bilik.. siap ada katil dan kelengkapan asas, kehadiran diorang bukan sahaja menambah pahala kepada kariah masjid, siap boleh jadi penjaga masjid. (Free Of Charge), juga boleh jadi tukang bersih Masjid.

Kenapa insan2 camni.. yang cuba tumpang teduh dekat masjid di anggap setinggan??? ALhamdulillah diorang pilih utk bermalam di kawasan masjid.. Cuba bayangkan kalau diorang pilih utk stay di penginapan di mana2 gereja.. Masa tu baru lah terhegeh2 nak naik mahkamah untuk debatkan status keISLAMan mereka bila diorang mati.

Jadi saya amat2 berharap pihak bertanggungjawab dapat buat satu konklusi yang paling mulia. Bukan melayan mereka macam sampah dan terus melabel mereka merosakkan persekitaran..

Apa pendapat anda???

13 comments:

  1. I Salute u my Fren..u r an open-minded person!

    ReplyDelete
  2. Masjid sekarang bukan masjid pada zaman Nabi dahulu. Saya tak suka apabila pergi masjid lihat banyak manusia tidur di dalamnya seolah-olah masjid tempat untuk melepaskan lelah. Itu jika berada di dalam masjid. Kalau di luar masjid, ya, sediki sebanyak saya percaya pemandangan akan menjadi sedikit “jelek” kerana terlalu ramai yang “bersantai” di perkarangan masjid. Imej masjid di lihat oleh orang bukan Islam sebagai tempat merempat. Orang Islam pula lebih mudah dan senang di katakan miskin, pemalas, dan menumpang di masjid.

    Kita masih belum punya peruntukan untuk melakukan apa yang saudari katakan. Ini mungkin salah satu kelemahan kita, pandai buat masjid besar dan gah tapi isinya kosong. Masjid sekadar untuk solat. Habis waktu Isyak, pagar akan di kunci kerana takut kecurian berlaku. Dan, memang betul banyak kecurian berlaku di masjid. Atas nama keselamatan maka pagar dan pintu di kunci walaupun nampak seolah-olah kita tidak senang rumah ALLAH itu di buka hanya pada waktu-waktu tertentu.

    Orang-orang yang tidak berumah dan tinggal di masjid wajar di beri perhatian dan malangnya pula apabila ini di lihat sebagai salah satu masalah besar kepada institusi masjid.

    ReplyDelete
  3. Geo..

    I try my best to be tolerance to people.. but people always discriminate our beliefs (Islam). Oleh itu.. If any one nak judge apa itu Islam.. Please do not judge by looking at the people in Islam.

    But looking at the fundamentals of Islam.. And the true beauty of Islam.. ^__^

    ReplyDelete
  4. saya fikir ada benarnya apa yg saudari tuliskan ini.hehe..ada jg sy sedikit terfikir tentangnya.bagus2..suka cara penulisan sebegini..teruskan menulis lagi.menulis dan terus menulis
    :)

    ReplyDelete
  5. Pei Pan..

    Benarkah tak ada peruntukan?? Saya kira wang kutipan JAWI dan JAIS sahaja setiap tahun sudah berjuta-juta..

    Permasalahan di sini ialah pengurusan. Dan juga keikhlasan dalam mengendalikan tanggungjawab.

    Saya amat berharap suatu hari nanti institusi masjid di Malaysia akan menjadi sesuatu yg dpt memberi manfaat kpd smua tanpa sebarang prejudis.

    Wallahua'lam..

    ReplyDelete
  6. entahlah... masjid sekarang ni jadi tempat solat 5 waktu je, lepas tu sunyi...btw pernah tunggu utk jemaah zuhur di sebuah masjid cantik dlm sebuah kampung, sampai jam 2 tak der orang lagi, heran, mana pegi imam, tok siak, bilal dan AJK masjid kampung tu....

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum..

    tertarik dgn entry neh..sy sgt bersetuju dgn pendapat yang cik Farah Hanani kemukakan..masjid skrg seolah2 tmpt sembahyang semata2..jika berfungsi dgn lebihy luasn pasti akan membantu usaha2 dakwah islam..(sori xde kaitan ngn isu setinggan..tp berkait gak ngn msjd kot..hehe).

    ReplyDelete
  8. Syah..

    Terima kasih atas lawatan.. ^__^

    kadang2 kala kita perlu vokal dlm menyuarakan pendapat.

    saya sangat2 tersentuh dgn isu ini.. kerana umat Islam di lihat tidak membela umat Islam sendiri.

    Di mana kah unsur2 belas kasihan dan kasih sayang yg diterapkan dalam ajaran Islam?

    ReplyDelete
  9. 1tomyam..

    nak tomyam ayam satu.. ^__^

    mungkin masa tu segala AJK masjid tu ade wat lawatan sambil belajar kot..

    Oppss... Tiada prasangka di sini..

    ReplyDelete
  10. wslm.. Mije..

    terima kasih atas persetujuan. ^__^

    kalo bukan kita yg prihatin dgn Islam.. siapa lagi kan?

    saya harap sama2 lah kita menjadi pendukung Malaysia yg lebih concern di masa hadapan...

    ReplyDelete
  11. Kalau wang berjuta ada tapi di seleweng, masalahnya sama juga. Moga akan ada penyelesaian. Saya selalu teringat bahawa orang Islam jarang jujur dalam kewangan, masih tidak dapat menandingi kejujuran bangsa Yahudi dalam isu kewangan. Mereka jujur, sebab itu mereka mudah maju.

    ReplyDelete
  12. fungsi masjid bukan tempat sujud semata..malah di zaman Rasulullah dulu,dijadikan pusat utama pentadbiran di madinah,tempat para sahabat berkumpul,dan berbagai lagi lah..
    walaupun kehadiran insan2 yg menumpang di masjid wlupun nmpk mcm menyemak.sekurang2nya mrk masih m'hargai dan rasa selamat utk berteduh di rumah Allah tu..berbanding dgn gol yg tau nk bina dan dpt nama tapi xnak imarahkan..

    ReplyDelete
  13. hanya pandai berkata kata

    ReplyDelete

Setiap kata-kata yang lahir dari hati itu adalah milik anda.. dengan ilham daripada Allah untuk anda..