Cara-cara aktifkan penggunaan Debit Card di luar negara Menerusi Telefon

Salam readers!

FH sangat blur untuk siapkan proposal ni. Now FH kat library UIA Kuantan dan akan ulang perbuatan ini setiap malam sampai la proposal FH siap.

Btw, untuk start mood menaip, FH mulakan dengan entri dekat blog. Aci tak?

CARA-CARA PENGAKTIFAN KAD DEBIT UNTUK GUNA DI LUAR NEGARA

Sebenarnya cara dia senang je. Cuma perlu hubungi Call Centre bank masing-masing dan pilih untuk bercakap dengan Pegawai Perkhidmatan Pelanggan.

Dari situ, inform kepada dia yang kita nak 'flag on' kad debit kita di negara yang kita nak pergi dan tempoh serta tarikh perjalanan.

Contohnya, FH nak pergi Indonesia.

Jadi FH minta dia aktifkan untuk sebulan. Selepas itu, PPP akan beritahu bank manakah di Indonesia yang kita boleh buat pengeluaran tanpa charge. Kalau bank lain, boleh juga katanya tapi ada charge la untuk setiap perkhidmatan.

FH ni jenis tak suka (dan takut sebenarnya) bawa banyak cash kalau travel. Jadi cara ini sangat mudah bagi FH bila kita aktifkan penggunaan di luar negara. Juga penting kalau situasi kecemasan jadi kita boleh guna debit card.

Macam hujung bulan ini, FH akan ke Seoul. Tadi Maybank inform yang setiap penggunaan akan di charge RM12. Penting untuk kita aktifkan jika tiba-tiba cash kita habis. Hurm.. Apa maksudnya tu? Habis sebab apa? Haha. 

Boleh guna kad itu di mana-mana ATM yang mempunyai simbol Visa Plus

Jadi perlu lah kita beringat. Walaupun kita tak plan akan guna kad debit tu, tapi lebih baik aktifkan sahaja sebab kita tak tahu lagi apakah yang akan berlaku.

Cuma hari tu FH memang sengal sendirian la sebab pelik bila keluarkan dekat Jakarta, apasal yang keluar wang kertas rupiah? Hahahaha. Bimbo me.

Selain daripada cara menerusi telefon, FH baru jumpa cara guna maybank2u.com.my. Boleh rujuk di post berikut: 

http://farahanani.blogspot.my/2016/08/cara-cara-aktifkan-penggunaan-kad-atm.html






p/s: Mampukah FH siapkan proposal sebelum ke Seoul? Please pray for me if you're reading this. Thanks!

Comments

Popular posts from this blog

Panduan diet selepas pembedahan laparoscopy/laparotomy

Pengalaman Menjalani Pembedahan Laparoscopy

Pengalaman Excess Baggage dengan MAS Airlines