Senarai 5: Panduan membeli dan belah di BUNDLE

B.U.N.D.L.E.  = Bukan Untuk Nak (show-off) Duit Lebih Engkau


Itulah BUNDLE. 
Sebuah institusi yang menyama-rata kan semua taraf masyarakat. Yang tak berapa nak ada duit kini mampu beli baju BANANA REPUBLIC atau FOREVER 21.. Yang terlebih duit boleh beli hampir 100 helai baju sekaligus. Banyak persepsi masyarakat terhadap BUNDLE ni. Yang -ve.. Baju lama lah.. Baju buruk lah.. Yang +ve.. (macam aku ni).. Inilah peluang tambah koleksi baju dalam wardrobe. 


Walau apa2 pun persepsi anda terhadap BUNDLE.. Kalau nak beli..kena pandai memilih.. atau bak kata orang Minang: "the art of choosing the right item". haha.. Jadi bagi aku yang agak rajin singgah kedai BUNDLE ni.. nak bagi tips sedikit..


No. 1
Mula2 sekali tengok layout kedai/gerai pasar malam BUNDLE tu. Ni penting supaya anda tak susah kena belek keseluruhan kedai tu untuk carik sehelai skirt jeans atau jacket. Dan juga penting untuk anda perhatikan kalau2 kedai tu bersih or tidak. Kedai yang bagus ialah yang susun elok2 jenis2 pakaian yang ada. Lebih bagus lagi kalau bila sebaik sahaja melangkah ke dalam kedai tu.. Dah bau haruman dobi.. (bukan bau hapak yer..) 


No. 2
Bila dah kenalpasti rak yang di target, di sini sedikit tenaga di perlukan untuk anda menyelak helai demi helai baju2 yang tergantung. Bukan apa.. kadang2 baju yang masih elok dan design cantik itu terselit di dalam timbunan baju yang kurang menawan. (haha.. perlu kah ayat ini). Jadi kalau anda kurang rajin dan tidak banyak masa.. Batalkan sahaja niat anda untuk ke kedai BUNDLE.. Kerana bila berkata tentang BUNDLE.. keputusan yang tepat harus di ambil.


No. 3
Mengapa perlu keputusan yang tepat??? Memang penting kerana jika anda dah berkenan dengan satu baju/seluar/jacket/skirt/t-shirt/beg.. Anda perlukan sedikit masa lagi untuk menelek barang itu kalau2 ada butang yang tertanggal atau zip yang rosak. (Kecuali lah anda memang berbakat dlm menjahit). Sbb ape penting jugak trick ni ialah anda ada peluang minta penjual kurangkan harga barang itu kalau ada defect ke ape.. hoho..


No.4 
Paling penting sekali.. Sebelum anda memakainya.. pastikan anda BASUH DAHULU pakaian yang di beli di BUNDLE. kerana walau sebersih mana pun kedai dan bau pakaian tersebut. Ia tetap telah terdedah lama semasa dalam proses pengangkutan dan sebagainya. Peraturan ini adalah tertakluk kepada mana2 pakaian yang baru kita beli.. TERUTAMA-NYA BUNDLE. Jadi jangan terlalu gopoh hingga kita boleh terkena sebarang jangkitan... (Eeeuuww)


No.5
Apa yang anda cari dalam membeli pakaian??? Design terbaru di pasaran??? Jadi BUNDLE bukan untuk anda. Di BUNDLE persoalannya adalah gaya dan stail pilihan anda.Tidak kira lah jenama atau pakaian terpakai. Anda perlu bijak bergaya kerana dgn baju BUNDLE.. anda terletak di atas satu garisan nipis yg memisahkan STAILO dan SELEKEH.Persoalannya adakah anda bergantung kepada JENAMA atau GAYA... 

p/s: Jangan fikir BUNDLE itu smua murah.. Kerana harga barangan BUNDLE adalah dari RM3 hingga RM1000++...


(Oleh: Daku yang sedang menikmati blueberry cheese tart and susu skim)

Comments

  1. baju bundle yg anda gayakan tadi penuh bergaya.. :)

    ReplyDelete
  2. waaaaa...bagus2
    sebab aku pon byk koleksi dari bundle
    x sume pakaina nyg dibeli di bundle x bagus
    majoriti nye bagus
    aku pilih bundle sbb aku still s2dent lg
    so x yh nk membazir ngan beli baju2 yg mahal
    yg penting stylo
    ~hidup biar selambe~

    ReplyDelete
  3. Kak Na..
    huhu.. thankx.. yg mana 1??
    (ho2.. nmpak sgt baru shopping bundle..)

    ReplyDelete
  4. Ariffin..

    tu lah... student dan bundle tidak dapat dipisahkan lagi..

    hohohoho..

    ReplyDelete
  5. Saya bukan pecandu di kedai bundle tapi ramai kawan-kawan suka pergi beli. Kadang-kadang, saya tengok pakaian di kedai bundle lagi baik kualitinya. Tapi bukan semua kedai bundle jaga kualiti.

    Ada satu kedai bundle, tuan empunya kedai tinggal dekat-dekat dengan rumah saya. Sedih lihat cara dia keringkan pakaian - sekadar sidai di atas lantai. Mungkin ayam pun pernah "lepak" atas pakaian tu.

    Tak hairan kalau lalu di depan kedai dia lihat pakaian keroyok, berkedut. Lain dengan kedai yang satu lagi - lebih menjaga kualiti.

    ReplyDelete
  6. Pei Pan..

    itu lah.. kita kena pandai memilih kalau nak beli bundle..
    kalo maen terkam je mmg ade kemungkinan tinggi utk tersalah pilih..

    (dan itu boleh di aplikasi kan dlm kehidupan seharian juga.. ^__^ )

    ReplyDelete
  7. Best jugak beli bundle terutamanya untuk barang-barang rare dan susah dapat dekat Malaysia..
    Selain pakaian ada jugak beli beg bundle..:)

    ReplyDelete

Post a Comment

Anything wandering in your mind? Feel free to write...

Popular posts from this blog

Panduan diet selepas pembedahan laparoscopy/laparotomy

Pengalaman Menjalani Pembedahan Laparoscopy

Pengalaman Excess Baggage dengan MAS Airlines