Sandy Story: Nota 'Perpisahan' Untuk Ayah

Nampaknya Frankenstorm Sandy dah pun berakhir dan rakyat Amerika kembali bangkit selepas tragedi sambil disulami kemeriahan Presidential Election 2012 yang bakal bemula beberapa hari lagi.

Dalam beribu-ribu kisah yang terjadi di kalangan survivor Sandy, saya tersentuh dengan kisah seorang pemuda Tom Rivers, New Jersey yang dikenali sebagai Tom. Tom yang menyangka hayat nya akan berakhir semasa Sandy melanda menulis Nota Perpisahan kepada ayahnya Tony ketika berlindung di dalam rumah seorang wanita bernama Christine Treglia. 

Treglia meninggalkan rumahnya dan terkejut bila menemui sepucuk nota berbunyi sebegini;

Who ever reads this I'm DIEING — I'm 28 yrs old my name is Mike. I had to break in to your house. I took blankets off the couch. I have hypothermia. I didn't take any thing. A wave thru me out of my house down the block. I don't think I'm going to make it. The water outside is 10ft deep at least. There's no res[c]ue.
Tell my dad I love him and I tryed get[t]ing out. His number is ###-###-#### his name is Tony. I hope u can read this I'm in the dark. I took a black jacket too. Goodbye. God all mighty help me.

Tersentuh apabila membaca nota itu, Treglia lega bila mendapat tahu yang Mike selamat dan dalam perjalanan pulang ke rumah.
Mike yang dihanyutkan banjir dari rumahnya cuba untuk berenang kembali ke rumahnya tapi usahanya gagal. Akhirnya beliau terdampar di rumah Treglia dan mendapatkan wool blankets yang disifatkannya berada di mana-mana di dalam rumah itu. Seolah-olah Treglia sudah tahu pasti ada orang yang memerlukan bantuan. 
Khuatir riwayatnya akan tamat dalam keadaan kesejukan dan dehidrasi, Mike mengambil kesempatan menulis nota kepada ayahnya yang disayangi. Walaupun ada sejumlah wang di dalam rumah itu, dia tidak mengambilnya dan hanya melakukan apa yg perlu untuk survival. Minum air dan juga wool blanket.
Beliau akhirnya diselamatkan oleh seorang lelaki bernama Frank yang memandu waterbot dan menghulurkan warm chocolate dan haba dari gas stove.
Kisah ini diceritakan oleh Treglia di dalam Facebooknya sambil menambah;
"This was my house that Mike found refuge in. We found this letter and 2 others in our home along with "help me" signs posted to our windows. We called immediately and were so relieved that Mike was safe and made his way home."

Alhamdulillah.. Mike masih diselamatkan Allah. Mike bertindak jujur bila tidak mengambil apa-apa milik tuan rumah dan Allah memberikan semula perkara terpenting dalam hidupnya- Kehidupan.

Kisah ini diekstrak dari ;

Comments

Popular posts from this blog

Panduan diet selepas pembedahan laparoscopy/laparotomy

Pengalaman Menjalani Pembedahan Laparoscopy

Pengalaman Excess Baggage dengan MAS Airlines